Feliratok

Gyógyító Lukács - újratöltve

Január 14. Régi Új Év ünnepe.
1918. február 14.-ei hatállyal a Szovjetek Tanácsának elnöke - Vlagyimir Iljics Uljanov, ismertebb forradalmi nevén Lenin - elrendeli, hogy Szovjet-Oroszországban is a Gergely naptárt használják. Így hatályon kívül helyeződött a Julián féle naptár, ami az ortodox egyház liturgikus naptára a mai napig. Ezzel egyel nőt az ünnepek száma, bár Leninéknek nem feltétlenül ez volt a céljuk.
A főideólogus halála után, az utód is maradandót akart alkotni ezen a téren is. Be is vezette a Forradalmi Naptárat. Ami nem volt túl nagy újdonság, hiszen az ötlet Robespierréktől származott.
De mivel nem vált be, kénytelen volt a Grúz visszatéríteni az országot a gregorián naptárhoz.
Annyira azért nem hajolt meg, hogy a Juliánhoz vezesse vissza az országot. Mondjuk, nem is lett volna célszerű. Pedig passzolt volna a szélesnyomtávhoz.)))

A 2019-2020-as gregorián naptár szerinti újévi ünnepség a Vörös Téren:


Itthon a téli ünnepkör - mint azt mindannyian tudjátok - december 24.-én este kezdődik. A világon egyedülálló módon.
Emlékszem, gyermekoromba - míg az anyukám a konyhába tett-vett - a legnagyobb szobába felállítottuk apukám felállította a fenyőfát. És elkezdtük díszíteni... Anyukám szólt, hogy kész a korai ebéd. (Ha nem áruljátok el senkinek, akkor megosztok veletek egy tényt. Nálunk a vasárnapi ebéd 11-kor volt. Anyu már hajnalba felkelt, és mivel idő előtt elkészült, enni KELLETT. Olyan nincs, hogy kihűl az étel!😄 Néhány éve megkért, hogy vigyem el valahová. Mikor legyek nálad?- kérdeztem. Azt válaszolta, hogy reggel hatra. Nem mertem elkésni, mert hat óra kettő perckor iszonyúan csörgött volna a telefonom. Ügyes voltam, hat előtt öt perccel már nála voltam. Ám ő nem volt otthon. Néhány perc múlva megérkezett. Felpakolva. Megkérdeztem: Hol voltál? - Bevásároltam a piacon.- válaszolta. Körülbelül negyed óra múlva esett le nekem, hogy a piac hatkor nyit. Anyukám a nyitásra már haza is ért onnan. Hogyan? Ha valaki elbeszélné ezt a sztorit, nem nagyon hinném el. Pedig megtörtént. Ő ilyen.)
A korai ebéd után a díszítés folytatása, majd irány a fürdőszoba. Miután mindenki megfürdött, korai (délután 4 óra) vacsora. Majd utána... A feldíszítés után soha nem volt ajándék a fa alatt. Ez tuti. Vacsora után minden ajándék ott volt. Sokáig nem tudtam hogyan. (Szerencsére megkíméltek a Jézuska-Télapó-Mikulás kombó állatságtól. Igen, mifelénk a Mikulás ide is volt keverve annak idején. Ideológiai alapon. Miki jött 5.-én este is, meg volt aki azt állította, hogy 24.-én este is.)
Aztán nagyobb lettem. 24.-e estét mindenki a legszükebb családjában, majd 25.-én családi ebéd Apuéknál.  26.-án ebéd után meg a barátok. Nálunk valahogy így zajlott a Karácsony.
Azt gonndolom, nálatok is valahogy nagyon hasonlóan.
Hát Oroszországban?
Moszkvában már november legvégén, december elején elkezdik a feldísziteni az épületeket.
 Nem kispályáznak. Gyönyörű ilyenkor a város.
Az első ünnepi nap a december 31.-e. Az Új Év ünnepe. Ekkor megajándékozzák egymást. Este tömegrendezvények. Este... Ilyenkor elég korán sötét van. Hattól ingyenes a tömegközlekedés. Nagy tömeg mindenütt. Rendőrök, Rosszgvardijisták mindenütt. Nem sokan vannak, de vannak. Kordonok a metró kijáratoknál, hogy a tömeg ne váljon csürhévé.
Van ugye a szigorú rendőrállam képe belénk szugerálva. Nos, a moszkvai rendőrök igen kedvesek és segítőkészek. Még a nyelvi akadályokon is igyekeznek átlendülni. Még ha csak egy nyelvet beszélnek is. És nem csak a turistákkal ilyenek. Ha nincs nálad fegyver, narkó, és rendben vannak a papírjaid, nem is lesz gondod velük soha.
Az elkövetkező napokban a moszkvaiak a szépen feldíszitett parkjaikat látogatják. Korcsolyáznak, eszegetnek, beszélgetnek. Az Újévi Ünnep nem egy estés. Ja, és ráadásul azon az estén (amikor a Vörös Téren tűzijáték van) nincs olyan érzése az embernek, hogy kitört a háború.
Nem Magyarország ez, hogy az emberek esztelenül petárdázzanak, tűzijátékozzanak az utcán.
Az ünnep ürügyén nem mennék át az emberek infantilisbe.
Érdekes,mert ugyanakkor sokkal felszabadultabban tudnak örülni, mint mi...
Ezután következik a Születés ünnepe. A Szülinap. Valamiért nagyon szeretik, úgy általában is a szülinapokat. Mert olyankor ajándékokat kapnak. És ajándékot kapni jó.
Amikor először hallottam, hogy a Karácsony a legjelentősebb keresztény ünnep - nagyon meglepődtem. Ráadásul ezt egy protestáns lelkésztől hallottam. Egy ottanitól. "Persze" ők (a protestánsok) a decemberit tartják meg. Mert hát ők nem pravoszlávok. Itthon meg mit mondanak az illetékesek?
Hogy a legnagyobb keresztény ünnep a Húsvét. Mert akkor emlékezünk meg a Feltámadásról. Ami a keresztény hit alfája.
De a magukat "nyugatosnak" és modernnek gondoló oroszok is a decemberi Karácsonyra koncetrálnak. És ami számomra érdekes, hogy ekkor (és nem az Új Év ünneplése ürügyén) - vagy talán helyesebb lenne az írnom, hogy: ekkor is? -  ajándékozzák meg a gyerekeket. De a tradicionális ünnep az a január hatodikai.
A nem egynapos Születés Ünnepével - ami január 6.-án este kezdődik a templomban - nem ér véget a szelebrésön. Van még egy egyháziünnep hátra.
És ez a Régi Új Év ünnepe. A neve elárul mindent. Főleg, ha olvastad ennek a kis írásnak az elejét.
Szóval, szűk három hétbe akár két Karácsonyt és két Új Évet is be tudnak zsúfolni. Úgy, hogy a Régi Újév kivételével egyik sem egynapos esemény. Élni tudni kell!😀

És van még egy évkezdett az oroszoknál. De ezt tavasz elején tartják. Az ősi szláv paganista hagyomány szerint. De igazából ezt csak a nagyon nacionalisták tartják számon.
Számomra mindig is érdekes volt, hogy a nacionalizmusok, a nacionalisták előbb-utóbb mindig is megtalálják a kereszténység előtti kultuszukat és megpróbálják feléleszteni a démonikus hagyományokat.
Én, személy szerint, ezért is állok értetlenül azon jelenség előtt, hogy egyes keresztény csoportok megpróbálják a kereszténységet a (túlzott) nemzeti érzéssel ötvözni. Ebből jó még soha nem származott. De szóljatok, ha tévedek!

A Régi Új Év ürügyén szeretném felhívni  a figyelmeteket egy orosz dokumentumfilmre. Már írtam róla régebben. Itt. Nem kívánom magamat ismételni. Maga az alkotás nem kötődik az ünnephez. Ám ez az én ajándékom nektek.

A film megtekinthető.
https://youtu.be/ZeAp1JVnIA8

Az Új Év alkalmából kaptam ezt a kis üzenetet egy nagyon kedves barátomtól.
Amikor előszőr megnéztem, nagyon megörültem neki. Mert bár nem látszik rajta, de személyes)))
Misi!
Nagyon köszönöm! (Itt is!😂)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése