Szarovi Szerafim egy híres sztarec volt. Az ő
életét dolgozza fel ez a néhány perces rajzfilm. A sztarec kifejezés a sztárij
szóból ered, melynek jelentése idős, öreg. Az olyan idősebb, szellemileg és
erkölcsileg is érett személyiségeket hívják ezen a néven, akik nem csak önmaguk
számára, hanem szerzetestársaik, paptársaik számára is spirituális útmutatással
tudnak szolgálni. Az „eredetüket” az 4-7. század között Egyiptomban és a
Sinai-félszigeten elő remete szerzetesekig szokták „visszavezetni”. A sivatagi
remeték életmódjukkal, aszkétizmusukkal nem csak elismerést, hanem vitákat is
generáltak. Tapasztalatom szerint a kereszténységen belül mind a mai napig nem
teljesen egységes a megítélésük. A különböző kulturális hátterek, különböző
(időnként egymásnak is ellentmondó) véleményeket indukálnak. Ám a lényeg,
szerintem, nem ez. Egy nagyon fontos bölcsesség szerint, a Mennybéli Király az
emberek szívét vizsgálja. Tehát nem a kulturális háttéren, nem a látványos,
külső dolgokon van a hangsúly, hanem olyan dolgon ami számunkra szinte
érzékelhetetlen. A bibliai antropológia részleteibe nem mennék bele (hely és
ismerethiány okából sem), mindenesetre a keresztény tanítás szerint minden
ember lényének van egy olyan része, ami empirikusan nem észrevehető, nem
vizsgálható. Azt állítják, hogy nem csak test vagyunk. Nem valamely materiális részünkön zajló elektro-kémiai reakciók révén érzünk. Miközben kémiai és
elektromos jelenségek is zajlanak bennünk. A tyúk és a tojás esete, és ezért
nem érdemes sok szót vesztegetni rá, hogy azért érzünk örömöt, bánatot,
szerelmet mert bizonyos anyagok megjelennek bennünk, vagy maguk az érzések
megjelenésének a mellékhatása az, hogy megváltozik bennünk a bio-kémia. Az anyagelvűség
válasza szerint kémiai reakciók hatása az érzelmek megváltozása, a Biblia
emberképe szerint viszont nem feltétlenül erről van szó.
A héküsziazmus (a sivatagi remete mozgalmat, azok
teológiáját nevezik így) a belső emberre teszi a hangsúlyt a külső ember
ellenében. A külső ember fogalmához nem csak az emberi test kapcsolódik, hanem
az emberi testhez kapcsolódó vágyak is. Tehát azon szerzeteseknek, akik eme
mozgalomhoz kívántak csatlakozni, keresztény terminológiával szólva, meg
kellett tagadniuk a testet, és az ahhoz köthető kívánságokat. És itt nem csak a
szexualitásra vagy az étkezésre kell gondolni!
Oroszországban a 14.században jelenik meg ez a spirituális
mozgalom. A volgamenti erdőségekből kiindulva (a 15-16. századra már) az
egyházi életre is jelentős hatással van. Igazi fénykora a 18. század végétől
számítható. A 19. század folyamán a sztarec-mozgalom töretlen népszerűségnek
örvend. Olyan korszakuk gondolkodására
jelentős hatással lévő személyek, mint Tolsztoj, Dosztojevszkij, Szolovjov,
rendszeresen felkerestek sztareceket. A velük folytatott eszmecserék hatása
fel-felvillan műveikben. (Dosztojevszki az Ördögökben Tyihon
alakját, a Karamazov testvérekben Zoszima alakját formálta ideális sztarecé.) Az
Istennel és az embertársakkal ápolt kapcsolat azonosságát nagyon fontosnak
tartották. Nem szeretheti az a Teremtőt, aki nem becsüli a teremtményeit. Az
Alkotó iránti tiszteleted az alkotásokkal szembeni viszonyoddal tudod igazán
megmutatni. És ez egyúttal az erkölcsi nemesedésünk útja is. Dobrotoljubije,
elvtársak! Dobrotoljubije. (добротолюбие – filokália vagy philokalia; az erény
a lelki szépség, jóság szeretete)
Az oroszországi remeték a szellemi, lelki tanulmányok mellett
betegápolással is foglalkoztak. Gyakorlatilag ezzel (is) beteljesítették az
önmaguk elé kitűzött célt, saját lelkük felkészítését, tökéletesítését.
Szerafim Szavorszkij (Szarovi Szerafim) 1759. július 19.-én
született. Életrajzára külön nem térnék ki, hiszen a rajzfilm erről szól.
Felvonultatja mindazon (csodálatos) eseményeket, melyek meghatározták az
életét. Minden (számunkra) fontosabb esemény benne van az alkotásban. Ez egy
életrajzi film, ám szemmel láthatóan nem felnőtteknek készült.
Néhány adatot (amik konkrétan nem szerepelnek az alkotásban)
azért rögzítenék:
1779-ben kezdi a szarovi kolostorban újoncéveit. Az asztalos szakmát is kitanulja itt.
1786. augusztus 13.-án teszi le a szerzetesi fogadalmát.
1793-ban pappá szentelik.
1810-ben az erdei remeteséggel felhagy, mert az új elöljáró
visszarendeli a kolostorba.
1820-tól egyre többen keresik fel és kérik szolgálatát.
Karizmatikus ajándékainak megnyilvánulása egyre szélesebb körben ismert.
1825-től kilép szerzetesi magányából. Keresi embertársai
társaságát, Ugyanebben az évben egy apácakolostor alapításának eszméje is elkezdi foglalkoztatni.
1833. január 2.-án itthagyja ezt a földi létet.
1903. A Pravoszláv Egyház kanonizálja őt.
Önmagában is érdekes történet az, ahogy a Pravoszláv Egyház
(is) felhasználja a mozgóképet saját céljaira. (Nem unikális a dolog, és erről
volt már szó egy tavalyi bejegyzés kapcsán.) A Horda a Pópa után most egy
gyerekek számára készített rajzfilmet ismerhet meg az, akit egy kicsit érdekel
a keresztény média világa.
A SzojuzMultFilm műhelyei közül maga az Pravoszláv Egyház is
kapott meg épületet. Amit egy szertartás keretében vettek birtokban. (Ez az
épület valamikor az ő tulajdonuk volt, úgyhogy reprivatizációról volt szó.)
Mindez valamikor a ’90-es években volt. Médiamunkások egy része igyekezett
elborzasztani, negatív érzelmeket generálni a ceremónia miatt. A
hangulatkeltésnek azért voltak hullámai. Ahogy időről-időre ilyen-olyan ügyek
kapcsán a mai napig elő-előbukkannak ilyensmik. (Példa mondjuk a Matilda című
film esete. Amiről én nem tudom eldönteni, hogy mennyi az ügyes
kampányfogás, és mennyi a túllihegett szenzációkeresés.)
Magam nem gondolom, hogy a jelenlegi magyar társadalom széles rétegei kapják fel a fejüket arra a "hírre", hogy egy ortodox szentről készített rajzfilmhez van már magyar felírat is. Ráadásul a célközönség kimondottan a gyerekek. Ennek ellenére, vagy éppen ezért: Vegyétek...
https://mega.nz/#!dFd1nbja! nvVk_JLPX9my50Y_cyA6e_ QUbECl0WgBUu9sH4lWHtA
https://www.feliratok.info/index.php?search=Svyatoy_prepodobny&soriSorszam=&nyelv=&tab=film
https://mega.nz/#!dFd1nbja!
https://www.feliratok.info/index.php?search=Svyatoy_prepodobny&soriSorszam=&nyelv=&tab=film
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése