A film eredeti címe: Планета бурь
A felirat tulajdonságai:
FPS:25
kiterjesztése: srt.
Lássuk hát az elődöt.
Három földi űrhajó közelíti meg a Vénuszt, ám a várt
nagy találkozást egy szerencsétlenség előzi meg, az egyik jármű megsemmisül. A
többiek ennek ellenére folytatják a missziót, leszállnak a bolygóra, a
személyzet női tagját hagyva az űrben biztosításra. A bolygó felszínén csodás
világ és számos meglepetés várja őket. Köztük olyan, amit inkább csak remélnek,
mint tudnak...
A viharok bolygóját tulajdonképpen nevezhetjük az első
valóban tudományos-fantasztikus szovjet filmnek. Azért, mert a kezdetétől a
végéig játékfilm, nincs benne olyan keret, kibeszélés a közönséghez, mint a "Szólít
az ég" esetében. A felfedezés örömét közvetíti a nézőknek, de, ha
csak szőrmentén is, megjelenik az, hogy bizony nem lesz sima ügy a kozmosz
meghódítása. Bátorság volt ez a tálalás egy olyan rendszerben, amely kudarc
szót ismerni sem akarta. Kissé lassú indítás után a Vénusz felszínén aztán
beindulnak a kalandok. Járunk a felszínen, röpülünk a levegőben, sétálunk a
tenger alatt. Húsevő növények, röpködő dinoszauruszok, elsüllyedt város,
lávaömlés - akad minden. A kalandból kalandba tartó földieket figyelő szemek és
figyelmeztető hangok kísérik. Ám a tulajdonosaik rejtve maradnak. (Bolygónk
történelmének ismeretében az óvatosságuk több mint indokolt.) Klusancev
képi világa kifejezetten gazdag, érdekes, látványos, magával ragadó.
Tulajdonképpen máig ezért érdemes megnézni a filmet. Annyira jó lett a
leforgatott anyag, hogy Roger Corman felvásárolta ezt is. Igen, nem téved a
kedves olvasó. Újra lett vágva, írva, két filmre is futotta belőle. Ezúttal
Peter Bogdanovich volt az egyik balszerencsés kezdő, akinek szabni-varrni, új
jelenetekkel kellett kiegészíteni a történetet, hogy
"eredetiként" legyen eladható. Így jöttek létre a "Voyage
To The Prehistoric Planet" és a "Voyage To The Planet
of Prehistoric Women" című B-filmek. Kár volt az anyagért...
A nemzetköziség megjelenítése ezúttal sem maradt
el. Egy amerikai tudós és a robotja tart a szovjetekkel. Némi barátságos vita
akad köztük, de az együttműködés alapjában véve zavartalan. Biztató üzenet volt
akkoriban. A robot mindenképp megér pár szót. A korszak legjobb alkotása,
részletes kimunkáltságban magasan felülmúlja az egyébként jóval híresebb párját
a "Forbiden Planet"-ből. Olvastam olyan véleményt, hogy
azért nem véletlenül beszél össze-vissza az amerikai robot a történetben,
de szerintem aki írta, az nem látta a filmet. A robot megbízható, sőt, a végén
hősi halottá lesz. A láva melege okozta funkciós hiba pedig teljesen indokolt,
nem leszólása a másik fél technikájának. Ami fölhozható a történet ellenében,
az a női szereplő fölöttébb sablonos szerepe, meg hogy a karakterek igazából
statikusak. Furcsa, de az amerikai tudós az egyetlen, aki változik, a többieket
már "készen kapjuk". Enyhe hiányosság, igazából nem zavaró. Ez film
mindenképp megérdemli a helyét a sci-fik Panthenonjában, kisebb hibái ellenére
is korszakos jelentőségű. Aki nem lövöldözős, gyilkolászós fantasztikumra
vágyik, bízvást leülhet megtekinteni, nem fogja megbánni. int azt már többször
jeleztem, az egykori "szocialista fantasztikus mozik" felújított
változataiból már sok hozzáférhető, ez sem kivétel.
Ha néhány hónappal ezelőtt
valakivel a tudományos-fantasztikus filmekről, vagy irodalomról kellett volna
beszélgetnem, úgy éreztem volna magamat, hogy el vagyok veszve. Valahogy ez az
szegmens kimaradt az életemből.
Oldfan-nek köszönhetően ma már nem érezném így. Nem csak azért, mert egy-két
szovjet sci-fi-t megtekinthettem, neki köszönhetően. Nem csupán annak a néhány
alkotás megtekintésére bírt rá, amiknek kapcsán néhány bejegyzés is született
ezen a blogon. Alapos munkát végez barátunk az „új ige” terjesztésében. Olyan
szerencsés helyzetben vagyok, hogy a lengyel és NDK-s alkotásokra is felhívta a
figyelmemet. Ezzel párhuzamosan elkezdtem a témába vágó irodalmat is olvasni.
És közben elő-előtörnek gyermekkori emlékeim. Hiszen akkoriban előfordult, hogy
a jövővel, a jövő tudományos fejlődésével foglalkozó könyveket olvastam. És
mennyire élveztem őket! Talán az utolsók egyike vagyok, aki tíz-tizenkét évesen
Vernét olvasott rendszeresen. Barbicane elnök, Nemo kapitány, Robur, Antekirt
doktor, mind-mind olyan technikai eszközt használtak, amik nem hétköznapiak
voltak. Nagyon tetszett akkoriban, hogy nem egyszerű kalandregények ezek a
művek, melyekben az említett karakterek feltűntek, hanem az író rendszeresen
természettudományos magyarázatot is belefűzött a párbeszédekben. (Szerintem innen egyenes út vezetett ahhoz,
hogy tizenhárom évesen elolvastam Simonyi Károly „A fizika kultúrtörténete”
című könyvét.) Persze, ezek egy
részét már felülírta napjaink tudománya, de a 19. században még úgy magyarázták
a jelenséget, ahogy a neves francia író leírta.
Olyan tizenkét éves körüli
fiúcska lehettem, amikor az unokabátyám a kezembe adott egy sci-fi antológiát.
Ebben már cyborgok is szerepeltek, ami nagyban hozzájárult, hogy elidegenedtem
a témától. (Pedig ha a napjaink robotika fejlesztési irányát nézzük, akkor már
nem is tűnik olyan vad dolognak a cyborg „lét.”)
Bármilyen hihetetlennek tűnik, de mindezeket az emlékeket előhozta
bennem ez a film. Oldfan nagyon sok fontos dolgot leírt már erről a filmről.
Nekem csak annyi maradt, hogy néhány szubjektív kiegészítést leírjak.
A film cselekménye engem nagyon
emlékeztet Sir Arthur Conan Doyle Az elveszett világ-jára. Szinte végig ez járt
az eszemben, amikor először megtekintettem a filmet. Ugyanakkor nem mehetek el
a mellett a tény mellett sem, hogy szerintem Alekszej Tolsztoj Aelitá-jával is
összevessem a mozit. Kicsit erőltetettnek tűnhet ez a párhuzam, mert a neves
szovjet író sci-fi-je tartalmilag egyáltalán nem hasonlít a filmre.
Hoppá! Akkor miért hoztam fel?
Mert az Aelita két orosz főhőse,
Guszev és Losz mérnök, megérkezik a
Marsra, először egy húsevő növénnyel „akadnak” össze. Így mutatkozik be nekik a
Vörös Bolygó. Pont úgy, ahogy a filmben is. Ebben ki is merül a két alkotás
közötti hasonlóság. Nem sok, de szerintem ez lényeges momentum. Én a magam
részéről nem tartom ezt véletlennek. Szerintem a film alkotói így tiszteleghettek
a hazájában a mai napig népszerű sci-fi regény, az Aelita (és írója) előtt. A
Viharok bolygója főhősei nem akarják exportálni a proletárforradalmat (nem is tudnák, hiszen gyakorlatilag nincs
kinek, legalábbis, mintha nem lenne kinek…), nem úgy mint Guszevék.
Teljesen más a film funkciója.
A földönkívüli élet létének, nem
létének kérdése ott húzódik végig a művön. Persze, van benne más „üzenet” is.
Az egyik kedvencem ez:
„Nobel
díjat akarsz kapni? Az emberiségért kell dolgozni, nem a pénzért.”
Ebben a mondatban egyszerre van
benne a kapitalista versenyszellem kritikája és a szovjet kollektivizmus
dicsérete. Egyrészt fájó, de van abban valami, hogy a díjakat nagyon ritkán
osztják ki teljesítmény alapján. Ebből az is következik, hogy méltatlan emberek
gyakrabban kapnak elismerést, mint a valódi teljesítményt nyújtók.
A kollektivizmus véleményem
szerint nem a szovjet ideológia „gyermeke”. A közösségi jutalmazást, elismerést
nem Leninék találták ki. Vegyük példának a katonaságot. Ott vannak a Gárdák. Az
első (két) gárdaezredet I.Péter hozta létre. A preobrazsenszkij gárdaezred
(1683-1917) és a szemjonovszkij (1687-1918) gárdaezred az orosz haderő elit
alakulatának számítottak. A szovjet gárdahadseregeknek is privilegizált
helyzetük volt a Vörös majd Szovjet Hadseregben. Nem csak kiváltság volt a
tagjának lenni, hanem kötelesség is volt az alakulat jó hírének megőrzése. Ez a
hozzáállás egyfajta közösségtudatot hoz létre a harcosok között. Nem az egyén
hősiessége lesz a fontos, hanem a „csapatjáték”. És bizony-bizony, ez
vészhelyzetekben az egyén hősiességét felgerjeszti. A „Magamért nem tenném meg, de értetek - vagy elvontabb fogalommal élve: a
Hazáért, - megteszem” életérzés
inspirálhatja a katonákat. Ilyen lelkiállapotban a harcos kész gránáttal a
kezében nekitámadni a harckocsinak, (A 2.
Világháború során ez a keleti fronton ez többször előfordult. A háború után a
Szovjet Hadsereg kiképzésének a része is volt ez a cselekménysor begyakorolása.)
kész bármilyen hősi cselekedet végrehajtására (Ebbe azért „besegíthet” a küzdelem előtt kiosztott dupla szeszadag is.
De hát, ahogy az egyik középiskola tanárom mondta: Fiúk! Ne feledjétek,
forradalom idején soha sincsenek bezárva a kocsmák.)
Talán így érthetőbb Szafonov ász-vadászpilóta
harcostársaihoz való hozzáállása. Screwball írásában olvashattok erről. A
parancsnok számára nem a saját dicsőségének (jogos) növelése volt fontos, ha
nem az alakulatának, az alakulatához tartozók dicsősége.
Ebből is láthatjuk, hogy ez egy másik kultúrkör.
És a filmbeli idézetben ez is benne van.
Persze másik idézetet is
kiragadhattam volna a filmből. Mert a film dialógusai között jó pár érdekes
mondás, mondat található. Talán nem véletlen, hogy miután megnéztem a filmet
egy viszonylag hosszú e-mail-váltásra került sor köztem és Oldfan között. Nem
csak erről a filmről, nem csak a filmhez szorosan kapcsolódó gondolatokról.
Napjainkban a film mondanivalója
nem feltétlenül újdonságával hat. (Egyébként
én úgy gondolom, hogy a saját korában azzal ugyancsak hatott.) De
kétségtelenül inspiratív alkotásról van szó. Ezt bizonyítja a diskurzus is, ami
létrejött köztem és a magyar nyelvű felirat készítője között.
És én szeretem az ilyen filmeket! Még akkor is ha
napjainkban a film látványvilága nem feltétlenül bombasztikus. Nekem nem ez a
fontos.
A feliratot ehhez a filmklasszikushoz itt találhatjátok meg.
Természetesen nem kívánok senkit megfosztani attól a
lehetőségtől, hogy Oldfan munkáit megismerhesse. Sőt! Inkább bátorítani
szeretnélek benneteket, hogy látogassátok azokat az oldalakat ahol a munkáiról
olvashattok, értesülhettek:
Kellemes böngészést!
Nagy kedvencem ez a sci-fi is a szocialista/szovjet időkből. Oldfannak hála, szinte mindegyik műhöz van felirat. Egy csomó olyan mozi volt, amit vagy csak a szüleim visszaemlékezéseiből ismertem (köztük ez is, aminek pl. anyám baromira örült, amikor elvittem neki), vagy olyan, amit én magam is láttam anno moziban, de már a címére sem emlékeztem.
VálaszTörlés"Hold programot, mely az orosz tudósokat szintén megmozgatja. Később az orosz program katasztrófális véget ér, Hruscsov a tudósok többségét börtönbe küldi miatta. "
VálaszTörlésEz csacskaság: Hruscsovot 1964-ben leváltották és Brezsnyev követte. a Holdverseny 1969-ben ért véget az amerikai Holdra szállással. Senkit nem börtönöztek be: a 70-es években leváltották Koroljov utódját Misint és Glusko lett a szovjet űrprogram vezetője.
Érdekelne: Honnan származik ez a teljesen alaptalan állítás?
zsenei.marton©wigner.mta.hu
Tisztelt uram!
TörlésSajnos, már nem tudom megadni a forrást. Az ismertető írásakor az Interneten találtam ilyen információt. Köszönöm, hogy felhívta a figyelmemet a tévedésre. Természetesen a helytelen mondatok kikerülnek a cikkből. Remélem, maga a film elnyerte a tetszését.