A felirat tulajdonságai:
FPS: 24,
kiterjesztése: srt.
Raszputyin, áldás vagy átok?
Egy titokzatos férfiről, Raszputyinról szeretnék néhány gondolatot megosztani veletek. Szinte csak és kizárólag negatív és/vagy titokzatos dolgokat lehet róla hallani. Mondjuk tett ő ezért elég sokat, de ellenfelei is sikeresen gyilkolták karakterét. Már életében is szélsőséges véleményeket fogalmaztak meg róla. Élete utolsó éveiben valóságos hecckampány áldozata volt. Az egyszerű szibériai (vidéki) sztralec túl nagy befolyásra tett szert a cári udvarban. Népszerű volt a cári család tagjai között, és ezt ki is akarták használni különböző érdekcsoportok. De Raszputyin önjáróvá vált. Konfliktusokat gerjesztett, hatalmi játszmákba bonyolódott. Azt gondolta, hogy az orosz monarchiában elég, ha az ember háta mögött az uralkodói pár áll. A cár, és a felesége...
De II. Miklós nem tudott megfelelő védelmet adni kegyencének. Akit szinte mindegyik társadalmi csoportban utáltak. Utálta az egyházi vezetőség, az arisztokrácia, a középosztály, az értelmiség, a forradalmi mozgalmak tagjai. A bolsevikok a hatalom átvétele után, az akkor már rég halott, Raszputyin emlékét tovább gyalázták. Hogy juthatott idáig egy egyszerű, falusi ember?
Először erről essék néhány szó:
Verhoturje, női monostor 1910 |
Raszputyin és családja, 1890 |
A probléma ezzel az volt, hogy a köztudatban úgy
volt (És ez a vád a mai napig él. Ennek az egyik oka talán az, hogy a
szexualitással szinte mindent el lehet adni. A hazugság is hihetőbb, ha van
benne valami kis pikánsság.), hogy a klisztek istentiszteletek mindig szexuális
orgiába torkoltak. (Tegye fel a kezét az, aki nem hallotta ezt a vádat más
vallási közösséggel, vagy közösségekkel kapcsolatban! A római korban a korai
keresztények is megkapták ezt a stigmát.) Szerencsénkre van (magyar nyelven is
elérhető) forrásunk a fentebb nevezett vallási közösség szokásaival
kapcsolatban.
"Midőn Novgorod tartományban, a lubani vasútállomás körüli erdőkben vadásztam, egy ideig a kis Mardsino faluban tartózkodtam. Nem messze a falutól volt a Galicin hercegek birtoka. A Galicin a Rurikok leszármazói, egyike ez Oroszország legrégibb nemesi családainak.
"Midőn Novgorod tartományban, a lubani vasútállomás körüli erdőkben vadásztam, egy ideig a kis Mardsino faluban tartózkodtam. Nem messze a falutól volt a Galicin hercegek birtoka. A Galicin a Rurikok leszármazói, egyike ez Oroszország legrégibb nemesi családainak.
Egy este házigazdám, egy Bazil Batonim nevű paraszt
titokzatosan a fülembe súgta:
- Nem akarja megnézni a Chlyszt-ek radenyá-ját (vallásos
szertartását)?
Tudtam, hogy a
Chlysztek szektáriusok és hogy az ő radenyájukat különös vadság jellemzi, tehát beleegyeztem puszta kíváncsiságból. Hogy elkísérem házigazdámat.
Már este kilenc óra
volt s a sötét őszi este leereszkedett.
Hazulról elindulva,
a hercegi birtok felé haladtunk. Gazdám egy nagy, szegényes kunyhóba vezetett
az udvar hátsó részében.
A nagy csarnok sötét
volt, mert csak a falak mentén elhelyezett hét viaszgyertya világította meg. A
levegő fojtó volt, férfiak és asszonyok, felnőttek és egészen fiatalok, köztük
kis lányok is , össze voltak zsúfolva a
szobában. A túlsó végében egy fehér terítővel leborított asztal volt, az
egyetlen gyertya világánál észrevettem rajta egy, a régiségtől megfeketedett
szentképet, egy nagy szenteltvíztartót és egy fatáblába kötött vastag könyvet.
Az oltárt helyettesítő
asztal közelében állott egy erős termetű paraszt, akinek hosszú, fekete haját
egy keskeny szíj szorította homlokához és akinek patriárkai szakálla igen
rendes és ápolt volt.
Mihelyt a tömeg
rendes sorokba állott és a lábak dobogása és a suttogás megszűnt, a hatalmas
termetű paraszt felolvasott a könyvből néhány régi szláv szöveget, homlokára és
mellére keresztet vetett, minden egyes keresztvetés után letérdelt és a földig
hajolt. Észrevettem., hogy mozdulatai mindig gyorsabbak és hevesebbek lettek és
hogy a gyülekezet szeme erősen a „pap”-ra volt szegezve. A „pap” egyszerre csak
felugrott s felkiáltva: „Imádkozzál és áldozzál!” a szoba sarkában álló vesszőnyalábból
kiragadott egy vesszőt (oroszul chlyszt) s evvel elkezdte ütni fejét és
vállát.Midőn a vessző suhogva hasította a levegőt, eszembe jutottak a dervisek
véres misztériumai, melyeknek szemtanúi voltam Törökországban és Krimben. E
közben a „pap” ledobta kabátját és ingét s derékig mezítelenre vetkőzött. A
vesszőzés folyton gyorsabb és erősebb lett. Háta már tele volt sávokkal, a vér
már kiszivárgott és vörös szalagokban folyt végig a hátán. Erre az egész tömeg,
köztük házigazdám is, felkapott egy-egy vesszőt a csomóból. Megkezdődött a tömeges
vesszőzés. Az erős és hajlékony vessző suhogása összevegyült a tömeg
jajgatásával és nyöszörgésével s kezdték már ledobni ruhájukat, hogy még
növeljék kínjaikat.
A „pap” folyton ütve
önmagát, elkezdett egy lábon forogni. Mások is elkezdték utánozni és néhány
perc múlva az egész tömeg elkezdett forogni, ütötte egymást, nyöszörögve
jajgatott és ordított kísérteties, fájdalmas hangon.
Rövid idő múlva
néhányan kifáradtan a földre estek, végre maga a „pap” is elvágódott, de a
többiek tovább ugráltak és forogtak a földre bukottak testén gázolva.
A levegő sűrű volt a
gőztől, a halálra kínzott testek kigőzölésétől, a csizmák és piszkos ruhák
bűzétől. Valaki eloltotta a gyertyákat, csak az oltáron levőt hagyta égve. Alig
lehetett látni a félig meztelen hím és női testeket egy rakásban, kimerülve,
vérrel beszennyezve, félig holtan.
Ilyen volt a
radenya."
Érdekes, hogy felekezeti konfliktusoknál a szexuális
eltévelyedés vádja mindig előkerült a történelem folyamán. (És nem voltak ez alól kivételek a khlisztek sem.) Ám a katolikus
Ossendowski leírása alapján láthatjuk, hogy a khlisztek esetében sem erről van
szó. Egyszerű (?) vallásos extázis, extatikus események zárták le az
istentiszteletüket. Az ilyen, rajongó (ezzel az eufémisztikus kifejezéssel is
szokták illetni az önkívületi jelenségeket) hozzáállás egyáltalán nem volt
idegen a kereszténység kezdeti időszakában. De az igazsághoz hozzátartozik,
hogy a judaizmusban sem ismeretlen a jelenség (lásd kezdeti hászidizmus). De
említhetném a keringő dervisek transzát is (az iszlám szufizmust), vagy a 19.század végi, 20.század
eleji szellemtáncos indiánokat is. Pneumatológiával komolyan foglalkozók
szerint, nem a fizikai jelenség számít, hanem annak a forrása. Hiszen a
megjelenési forma lehet hasonló, de csak az számít hogy az eredeti a mennyből
származik, az utánzatok meg lentről. És ha végig gondoljuk Raszputyin életét,
akkor ugyanezzel a dilemmával állunk szemben: ördög vagy szent volt a sztralec?
Annál is valószínűbb, hogy a tobolszki püspök
salamoni ítéletet hozhatott, mert a falu két részre szakadt. Raszputyin, és a pópa
követőire. Az első gyógyulások, amik tényleg összefüggésbe hozhatók a sztraleccel, 1903-ban
történtek. Ugyanakkor abban a korszakban nagyon hiszékenyek, és babonásak
voltak az Orosz Birodalomban élők. (A lengyel származású Rudolf Ossendowski
fentebbi idézetét tartalmazó könyv épp erről a témakörről szól.) Ezt nem szabad
elfelejtenünk akkor, amikor Raszputyin életével kapcsolatos dolgokról
elmélkedünk.
Mindenesetre
gyermekei születése (Dimitrij 1895, Marija 1897) sem késztette életmódja
megváltoztatására. Egy Baszmakova nevű gazdag özvegyasszony kitartottja is volt
állítólag egy ideig. A hölgyet követte Szentpétervárra, ahol (1906-tól kezdődően)
többször is együtt laktak. Maga
Raszputyin 1905-ben utazik először Szentpétervárra, az ország fővárosában.
Ebben az időben élénk szellemi pezsgés van itt. Papok, szerzetesek, zarándokok
utaznak oda, hogy találkozzanak, beszéljenek, lássák Johann von Krondstadt-ot. Persze a másik oldal
is aktív! Az okkultizmus, a spiritizmus iránt érdeklődés is hatalmas. Ami ebben
az időben egy európai jelenség. Elég ha a korabeli Párizsra, vagy Budapestre
gondolunk. Hasonló okkult ébredés volt a 1920-30-as évek Berlinjében is.
Szent Kronstadti János |
Raszputyinnak sikerül személyesen is találkoznia
Iván pópával (Johann von Kronstadt, Kronstadti Szent János). A szent ember
ragaszkodik ahhoz, hogy személyesen szolgálja fel Grigorijnak a vacsorát. Ez
hatalmas megtiszteltetésnek számít. Ezután Raszputyinnak teológiai vizsgát kell
tennie, és utána hivatalosan is sztraleccé minősítették. Ez a két esemény az
egyházi karrier lehetőségét hordozta magával.
A gazdasági problémák, a hibás politikai döntések miatt csökkent a rezsim népszerűsége. Az uralkodó körök úgy vélték, hogy egy
győztes háború csökkentheti az országban lévő belső feszültségeket. Az 1905-ös
orosz-japán háborúban elszenvedett vereségek azonban pont ellentétes
folyamatokat indukáltak. A belpolitika irányítói által mutatott keménység,
erőszakosság az 1905.január 9.-ei véres sortűz a cár népszerűtlenségét
erősítette. A cári családot elszigetelték az orosz valóságtól. Gyakorlatilag
semmit nem tudtak országuk valós helyzetéről, problémáiról. Az anyacárné
módszeresen rombolta a cárné (és rajta keresztül a cár) tekintélyét. A
cárnénak, II. Miklós feleségének, gondot okozott a
származása. Háta mögött csak a német nőnek hívták. Az arisztokrácia nem fogta
fel, hogy a cári tekintély, a rendszer tekintélye. Ha bármilyen indokból
romolják a cár nimbuszát, akkor magának a rendszernek az alapjait kezdik ki.
A társaságban elszigetelt cárné a transzcendenciába menekült. Rengeteg „csodatevőt”
mutattak be neki az udvarhölgyek, és a cári család nőtagjai is. Persze ezzel újabb
témákat adott az intrikusoknak.
Ilyen környezetben, 1905. november 14.-én (régi
időszámítás szerint november 1), Raszputyint bemutatják a cárnak. Grigorij
elnyerte az uralkodó jóindulatát, így a szentpétervári társasági élet kedvence
lett.
II.Miklős és családja |
1909-től az a hír kezd elterjedni Raszputyinról,
hogy hipnotikus képességei miatt vannak sikerei a nőknél. Mindezt egyre
számosabb ellensége terjeszti róla.
A cárevicset, Alekszej Nyikolájevicset, ez év őszén
baleset éri. Ez az ő esetében nagyon veszélyes dolog, mert vérzékeny. Az
állapota gyorsan romlik, az orvosai tanácstalanok. Anasztaszija nagyhercegnő
Carszkoje Szeloba viszi Raszputyint. A cárevics édesanyját rábeszéli, hogy
engedje be a kisfiúhoz a sztralecet. Grigorij hosszan imádkozik a gyermek ágya
mellett. Alekszej jobban lesz, a dagadása lohadni kezd. Ezt megerősíti az
orvosa is. A csodálatos gyógyulás Raszputyin renoméján nagyon sokat emel.
Mindennapos vendég lesz a cári családnál. A cári házaspár megkedvelik a
szibériai parasztot. Szeretik nyers stílusát, ami annyira más mint az udvarban
megszokott hízelkedés. A cári szimpátia természetesen kitudódik, e miatt egyre
többen keresik Grigorij kegyeit.
Rosszakarói paráznasággal vádolják. Még a cárnét és
a nagyhercegnőket is hírbe hozzák vele. Persze ezek a híresztelések főként nem Raszputyinnak
ártottak. De miért, és kik akartak a sztralecnek ártani? Eleinte sokan azt
gondolták, hogy Raszputyin egy buta marionettfigura, akit könnyen irányíthatnak,
és általa könnyen befolyásolhatják az uralkodót. De csalódniuk kellett.
Raszputyin önjáró volt. Nem hallgatott gyakorlatilag senkire. Újra elkezdett
italozni, és nőzni. Ezzel az igaztalan pletykáknak is alapot ad. Az ellenségei
mindent megtettek, hogy megbuktassák. A sztralecet többször megpróbálták
eltenni láb alól. Az első ilyen eset 1910-ben történt.
Közben Raszputyin szentpétervári lakásán mindennap
megtartott szeánszai egyre jelentősebbek lettek. Szó szerint mindenki
megfordult ott. Persze, hogy pletykák forrásai lettek az onnan kiszivárgó
információk. Kiszínezve, eltorzítva, kitalációkkal fűszerezve. Persze ez nem azt
jelenti, hogy Raszputyinnak ne lett volna sáros, ebben-abban…
1910-ben különböző újságok elkezdték szellőztetni
botrányos magánéletéről. Gúnyversek, karikatúrák jelentek meg a sztralecről. A
cárné önmérsékletre utasította Raszputyint. Többen szerették volna elérni, hogy
száműzzék. Közben a cár utasítására korlátozzák a sajtószabadságot. A közhangulat
Raszputyin ellen fordul, bár a cári döntés nem, vagy nem csak a Raszputyin
ellenes írások miatt hozták meg. A cár utasítja Grigorijt, hogy költözzön
szülőfalujába. Néhány hét múlva a sztralec szentföldi zarándoklatra megy.
A cárevics 1912 októberében elkezdett
csillapíthatatlanul vérezni. Az orvosok sikertelenül próbálkoznak a
gyógyítással. Alekszej e hónap 10.-én felveszi a halotti szentséget. A cárné
következő nap megkéri Anna Virubova udvarhölgyet, hogy táviratozzon Prokovszkojéba.
Raszputyin visszatáviratozik: „Ne félj. Isten látta
könnyeidet, és meghallgatta imáidat. A fiad élni fog…”. És tényleg. Miután a cárné
megkapja a levelet, a fia állapota javulásnak indul. Ez mind a cári házaspár,
mind Viburova előtt megdönthetetlen bizonyítéka annak, hogy a sztralecnek
gyógyító ereje van. Úgy gondolják, hogy a dinasztia sorsa a szibériai kezében
van.
Újra a család állandó vendége lesz Grigorij. „Audienciái”
ismét teltházasok. Ellenségei is aktivizálódnak. Politikusokon kívül több neves
egyházi személy is károsnak tartja újbóli befolyását. Az Igaz Orosz Emberek Szövetsége
zsidóbarátnak tartja. Az ok, titkára származása. Az IOESZ-nak nagy szerepe volt
a cári birodalomban fel-felgyúló antiszemita kampányokhoz.
1914. június 29.-én újabb merényletet kísérelnek meg
Raszputyin ellen. A késelés után, kórházi ápolásra szorul. A külpolitikailag
legválságosabb időben (egy nappal előtte lövik le Ferenc Ferdinándot
Szarajevóban) a kórházban lévő sztralec nem tudja befolyását a béke érdekében
felhasználni. Az angol, francia nagykövetség kifejezetten rosszalja, hogy
Raszputyin nyíltan a háború ellen agitál. Tehát elmondhatjuk, hogy nem csak
hazai, hanem külföldieknek, a nemzetközi politikával foglalkozóknak is útjában
van.
A gyilkosság kísérlet mögött
Iliodor Trufanov szerzetes állt. Raszputyin így gondolta. A bíróság szerint az
elkövető, egy Guszeva nevű nő, vallási-politikai őrületében követte el a
tettét. Grigorij a kórházból táviratokat küld a cárnak, óva inti a háborútól.
Felgyógyulása után „rendeléseit” főként olyanok keresik fel, akik hadi
megrendeléseket szeretnének elnyerni. Ebben az időszakban lesz szokása Raszputyinnak, hogy
papírfecnikre írt üzeneteket küld a végrehajtó hatalom vezetőinek. A nála kilincselők kéréseit, így próbálja meg
teljesíteni. Gyakorlatilag politikai hatalma nincs, kéréseit vagy figyelembe
veszik, vagy nem. Pénzügyekkel nem foglalkozott sohasem. Sokat jótékonykodott,
és titkára kezelte a kasszáját. Hiszen a látogatói közül mindig is voltak
olyanok, akik anyagi javakkal próbálták honorálni közbenjárását,
közbenjárásait.
A harctéri kudarcok, és a sok éve tartó ármánykodás meghozta gyümölcsét. Egyre többen vélték úgy, hogy a német származású cárné elárulja országát a német császárnak. Titkokat közöl vele, hogy a cári csapatok minél reménytelenebb helyzetbe kerüljenek, és a cár rákényszerüljön a különbékére. Ebben a konspirációs teóriában természetesen Raszputyin is szerepet kap. Ő az összekötő a cárné és a császár között. Más verzió szerint német kém, vagy titkos ügynök. A rágalmazás alapja csupán annyi, hogy a sztralec mindig is a háború ellen lépett fel. Nem támogatta Oroszország katonai fellépését a központi hatalmak ellen. Álláspontja szerint Oroszország csak veszíthet a háborúval. Nagyon sokaknak könnyebb volt az összeesküvésben hinniük, mint hogy szembenézzenek a valósággal. Oroszország gazdasági és katonai ereje, az országban élők helyzete nem engedte volna meg az újabb (az 1905-ösnél ráadásul sokkal nagyobb) katonai kalandot. És ha már nyilvánvalóvá vált a baj, akkor bűnbakokra volt szükség. Raszputyin esetleges politikai befolyását sokan bizonyítottnak látták abban, hogy a minisztériumok élén nagyon nagy volt a fluktuáció. Mindez ahhoz vezetett, hogy Grigorij életének utolsó éveiben közutálatnak örvendett.
A harctéri kudarcok, és a sok éve tartó ármánykodás meghozta gyümölcsét. Egyre többen vélték úgy, hogy a német származású cárné elárulja országát a német császárnak. Titkokat közöl vele, hogy a cári csapatok minél reménytelenebb helyzetbe kerüljenek, és a cár rákényszerüljön a különbékére. Ebben a konspirációs teóriában természetesen Raszputyin is szerepet kap. Ő az összekötő a cárné és a császár között. Más verzió szerint német kém, vagy titkos ügynök. A rágalmazás alapja csupán annyi, hogy a sztralec mindig is a háború ellen lépett fel. Nem támogatta Oroszország katonai fellépését a központi hatalmak ellen. Álláspontja szerint Oroszország csak veszíthet a háborúval. Nagyon sokaknak könnyebb volt az összeesküvésben hinniük, mint hogy szembenézzenek a valósággal. Oroszország gazdasági és katonai ereje, az országban élők helyzete nem engedte volna meg az újabb (az 1905-ösnél ráadásul sokkal nagyobb) katonai kalandot. És ha már nyilvánvalóvá vált a baj, akkor bűnbakokra volt szükség. Raszputyin esetleges politikai befolyását sokan bizonyítottnak látták abban, hogy a minisztériumok élén nagyon nagy volt a fluktuáció. Mindez ahhoz vezetett, hogy Grigorij életének utolsó éveiben közutálatnak örvendett.
(Mindezt jól példázza néhány
korabeli visszaemlékezés. Alexandra Rachmanova Szerelem, cseka, halál címmel
megjelent naplójából kiderül, hogy a nemesi származású írónő bakfis korában az
otthoni beszélgetések során egyértelműen tapasztalta a Raszputyin ellenességet.
Tanulmányai révén új közegbe kerül. Az egyetemisták, főiskolások akik döntően nem
nemesi származásúk, szinten erősen Raszputyin ellenesek. Az orosz közvéleményben
az egyik téma amiben társadalmi konszenzus volt, az maga Raszputyin
megítélése.)
1916-ban a Dumában már nyíltan arról szónokoltak
képviselők, hogy Raszputyin minden baj forrása. Féliksz Juszupov herceg, saját
bevallása szerint, Puriskevics képviselő beszéde hatására döntött úgy, hogy megöli
a sztralecet. Magáról a gyilkosságról csak a résztvevők közül két ember írt
visszaemlékezést: a képviselő és a herceg.
A gyilkosságra többen szövetkeztek: Juszupov,
Puriskevics, Pavlovics nagyherceg, Szuhotyin gárdakapitány, és Lazovert sebész.
A készülő merényletbe nagyon sokan be voltak avatva. Többek között az angol és
francia nagykövet is. A képviselő és a katonatiszt (Szuhotyin) tagjai voltak az
IOESZ-nek. Juszupov személyesen is ismerte Raszputyin, mivel többször
felkereste őt. Úgy gondolta, a sztralec kigyógyítja majd őt a
homoszexualitásból. Dimitrij Pavlovics szexuális érdeklődése azonos volt Juszupovéval.
Puriskevicsről azt tartják, hogy antiszemita, jobboldali radikális, és
monarchista volt. Az IOESZ-nek szinte alapításától tagja, és aktív mozgalmi
embere volt. A Fekete Százak vezetőségéhez is köze volt.
A gyilkosság 1916. december 16.-17.-ére virradóan esett meg.
A gyilkosok szerinti így történt az eset:
Kevéssel éjfél előtt az összeesküvők összegyűltek a Juszupov-palotában. Az
egyik pince helységet berendezték. A kandallóban lobogott a tűz, előtte hat
személyre megterített asztal. Rajta mérgezett aprósütemény, és frissen őrölt
ciánkáli két kristálypohárba. Juszupov elment Raszputyinért, annak lakására. Azt
mondta a sztralecnek, hogy a felesége, Irina, meg szeretne ismerkedni vele. A
hölgy ebben az időszakban nem tartózkodott Péterváron. A két férfi háromnegyed
egy felé érkezett a palotához. Juszupov levezette a sztalecet a pincehelységbe.
Több mint félórás beszélgetés után volt hajlandó Raszputyin inni a preparált
borból. Ezután megette az aprósüteményt is. A méreg hatástalannak bizonyult. A
herceg eloson, hogy tanácsot kérjen Puriskevicstől. Végül egy revolverrel a
kezébe visszamegy a pincébe. Lövések dörrennek. Az összeesküvők lerohannak a
pincébe.
A halott Raszputyin |
Szuhtyin felveszi Raszputyin bundáját, kucsmáját, kalucsniját.
Lazovert az átöltözött gárdakapitányt Raszputyin lakásához viszi. Utána irány
az állomás. (Megtévesztő manőver.) A
többiek a palotában várnak. Közben Juszupov visszamegy a pincébe, és észreveszi,
hogy a sztralec nem halt meg. Raszputyin felkel, és támolyogva megpróbál
távozni. Grigorij az udvaron van, amikor a képviselő utána lő. Végül, állítása
szerint, főbe lövi.
A lövések zaja a rendfenntartókat a palotához
csalja. Az összeesküvők közlik mi történt. Juszupov szerint Raszputyin még
mindig él, ezért ólmos bottal ütni kezdi. Ezután lefekszik aludni a palotába.
Kinn a katonák segítségével egy függönybe tekerik a holttestet, és a Néva
folyóba elsüllyesztik.
A gyilkosság kísértetiesen hasonlít az 1883.december
16.-án végrehajtott Szudjekin alezredes elintéző merénylethez. (Lásd még az Államtanácsos bejegyzést.) Maga Trockij így vélekedett az ügyről: ”… egy rossz
ízlésű emberek számára megrendezett jelenet volt.”
Az gyilkosok azt gondolták, hogy amikor tettük
kiderül, akkor elindul majd egy nemesi felkelés. E helyett a nyomozás indult
meg. December 19.-e délutánján megtalálják a holttestet is. Dimitrij nagyherceg
és Juszupov herceg mindent beismernek, majd a cár száműzi őket. (A nagyhercegnek
Perzsiába, a hercegnek Kurszk kormányzóságbeli birtokára kell utaznia.) A
nyomozás befejezésére is utasítást ad az uralkodó. Az elhunyt patológiai
vizsgálatát sem fejezték be. A testen három lőtt sebet találtak. Egyik sem volt
halálos, bár volt köztük fejsérülés is. A holttest gyomrában negyven
köbcentinyi barnás, alkoholszagú folyadék volt. A tüdeje vízzel, és algával
volt tele. Mérget nem találtak a szervezetben. Lazovert doktor a halálos ágyán
beismerte, hogy lelkiismereti okból a mérget egy ártatlan szerrel
helyettesítette. Ám minden másról, ami azon az éjszakán történt, hallgatott. A fejlövést
Raszputyin nem hátulról kapta, hanem szemből. A bemenet a homlokon található.
Ez lehetett az utolsó lövés, és ekkor már a hátán fekhetett. A többi lövés
bemenete hátul volt. A hulla kezei össze voltak kötözve. Friss horzsolásnyomok
voltak a csuklón, tehát amikor a vízbe dobták, még élhetett. A test tele volt
véraláfutásokkal, zúzódásokkal. A herék össze voltak zúzva. A sérülések alapján
valószínűleg valaki kasztrálni szeretett volna.
A teljes kasztrálás 1917.március 8.-án, az exhumálás után, történik meg. Az esetről jegyzőkönyv
készül. Minderről tudott, és egyes források szerint a tett felbujtója is volt, Alekszandr Kerenszkij az IK vezetője. Az ikon, amit
Raszputyin a cárnétől kapott, és amelyet eltemettek vele, ugyancsak az
Ideiglenes Kormány prominens tagja tulajdonába került.
Nagyon sokáig készült ez a felirat. A nyersfordítással tavaly (2014) nyár közepén készültem el. Eltettem "pihenni". A nyár vége felé egyre egyértelműbb lett, hogy valami baj van az egészségemmel. A tünetek már az év elején elkezdtek jelentkezni... Idén januárba be kellett egy rövid időre feküdnöm a kórházba. Otthon, a lábadozás ideje alatt elkezdtem megírni ezt a bejegyzést. Közben más jellegű ügyintézést is elfoglalta az időmet. Hogy-hogy nem, amikor augusztus legvégén ismét elővettem a projektet, nem találtam meg a gépemen az addig megírt piszkozatot. Nos, sebaj! Uccú neki, megírom újra!
Szóval volt időm elmélázgatni Raszputyinon. (Neki álltam olvasni róla, néztem dokumentumfilmet.) Ki volt ő? Ördög vagy szent? Szélhámos, vagy egy naiv szibériai paraszt? Nehéz kérdések ezek. Nehezen megválaszolható kérdések. Sok függ attól, hogy milyen szemüvegen keresztül nézi a történetet az ember. Ha véleményt akarunk alkotni erről a filmről, akkor óhatatlan, hogy véleményt kell alkotnunk Raszputyinról is. Hiszen ez egy életrajzi film, ami így vagy úgy, de leteszi a garast valamelyik oldalon.
Raszputyin rengeteg filmben szerepel. Leginkább a személye köré költött mítosz miatt. Már életében emblematikus figura volt. Gyűlölet, és rajongás vette körül. A politikusoknak, függetlenül az ideológiától, nagyon jó bűnbak volt. Írtam, hogy a háború sikertelensége miatt frusztrálódók benne találták meg minden baj forrását. Halála után nem sokkal azonban összeomlik a cári rendszer. De az ország új vezetői is a régi bűnbakot használják propaganda céljaikra. A cári időszakban hazaáruló, intrikus volt, az új időszakban a régi gonosz rendszer megjelenítője. (Hollywood számára pedig egy könnyen felhasználható, elpusztíthatatlan karakter.) E szellemben készült egy nagyszerű film Raszputyin munkásságáról, még a hetvenes években. Egyáltalán nem reális az a kép a sztralecről, ami abban az alkotásban megjelenik. Az nem a történelmi Raszputyin, hanem amilyennek az akkori rendszer láttatni akarta. Benne van minden előítélet, és rágalom. Minden, ahogy az új hatalom propagandistái láttatni szerették volna a szibériait. Mégis, ennek ellenére, egy nagyon érdekes, és jó film az.
Ez a feldolgozás, én úgy érzem, megpróbál egy, a valódihoz nagyon közelítő Raszputyin képet megmutatni nekünk. Ami nem is olyan egyszerű, mint gondolnánk. Nem egy szentet látunk, de nem is egy ördögöt.
Nem mondhatjuk, hogy szentéletű a sztralec (ahogy a valóságban sem volt az), de azt se hogy gátlástalan törtető lenne, aki kihasználja a környezetében lévők hiszékenységét.
Volt időm gondolkodni Raszputyinon. Ennyi idő után kialakult bennem egy határozott elképzelés róla, bár van egy-két (nagyon) homályos részlet is.
Szerintem, egy egyszerű, nem túl bonyolultan gondolkodó szibériai parasztról van szó, aki egyszerre élt szabados életet, és próbált istenfélő is lenni. Életének különböző korszakaiban váltakozik, hogy Isten keresés, és az ivással kombinált csajozás fontossága. Van olyan időszaka, amikor egyszerre próbálkozik mindkettővel. Egyesek khliszt tanításnak tartják (magam szkeptikus vagyok ebben a kérdésben), hogy minél nagyobb a bűn, annál nagyobb lesz a kegyelem. Tény, hogy nagyon sok magát kereszténynek gondoló ember rendszeresen immorális cselekedeteket hajt végre, mert úgy gondolja a gyónás, a bűnvallás esetleg különböző szent cselekedetek, megszabadítják az isteni törvény megszegésének következményétől. Lehet, hogy Raszputyin is így gondolta...
Lehet hogy az egész élete az önmagával folytatott harcról szólt?
Én nem tudom a választ. Pedig ez a válasz dönti el, hogy mi volt ő.
Mondhatnánk rá, hogy szélhámos volt. Ez lenne a legegyszerűbb. De akkor hogyan gyógyult meg a cárevics? Többször is.
Korabeli szkeptikus vélemény szerint, nem Raszputyin imája hatására gyógyult meg Alekszej. Az a pletyka terjedt, hogy az egyik orvos beadott a kisfiúnak egy elixírt, és utána imádkozott csak Raszputyin. Jó sztori, csak nincs értelme.
Azért hívták a sztalecet, mert az orvosok tudománya befuccsolt. Egy orvos ahelyett, hogy saját magát helyzetbe hozná (meggyógyítja a vérzékeny kisfiút), és elixírjével világhírű (és gazdag) lenne, ehelyett segít egy szibériai parasztnak bekerülni az udvarba? Ugyan már! Mennyire életszerű ez így? Semennyire.
Akkor mi történhetett?
És itt eljutottunk egy fontos kérdéshez. Van-e természetfeletti, illetve minden megmagyarázható materialista alapon?
Hogyan tovább? Szemüvegeket, előítéletek fel!
Alekszej gyógyulása akkor és ott, megtörtént. (Ezt senki nem vonja kétségbe.) Nem halt meg a sérülése miatt. Pedig már felkészültek rá. De mi történt akkor?
Ha tegyük fel, tényleg vannak csodák, és ekkor az történt, akkor ebből az következik, hogy Raszputyin Isten embere volt? A cárné és a cár így gondolták. De nem voltak egyedül ezzel a véleményükkel. Azok akik úgy gondolták, hogy Raszputyin a karrierjük útjában áll, azok vagy úgy gondolták hogy az ördög embere, vagy úgy hogy csaló. És e nézetüket széles körben propagálták az alul iskolázott orosz társadalomban. Mindez aláásta a cári rendszer tekintélyét. A pravoszláv egyház vezetője ( I.Péter óta) a cár. Ha a cár maga mellé vesz egy hitetőt, akkor nem csak az történik, hogy a világi hatalom vezetőjét becsapják. A pravoszláv egyház vezetőjét (is!) becsapják akkor. Egyszerre vezetik meg a spirituális és az állami vezetőt. A Raszputyin üggyel ezért lehetett bomlasztani a fennálló társadalmi rendet. Ezért nem engedték a bolsevikok el Raszputyint, ezért szimbolizálta ügye az egész cárizmust számukra. Egyszerre tudták ütni vele az egyházat, és az elmúlt félfeudális rendszert. Ezért voltak felelőtlenek azok akik, még a bolsevikok előtt, elkezdték (Raszputyinnal) lejáratni a cárt és a feleségét. A rezsim önmagában már nem volt életképes. De erőszakos megszűnése olyan folyamatot, folyamatokat indított el ami átformálta Európát, a világot, a 20.századot. A bomlás egyik katalizátora pedig épp a Raszputyin ügy volt. Pillangó effektus? Igen, szerintem az.
A filmhez a felirat megtalálható itt.
A film eredeti nyelve francia. Ennek nagyon prózai oka van. A készítésére szánt pénz nem tűnt elégnek, és befektetőt kerestek. Egy francia gazdasági érdekeltség hajlandó volt pénzt áldozni a mozira. Egy (nem gazdasági) feltétellel.
A felirat az orosz szinkron alapján készült.
A felirat az orosz szinkron alapján készült.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése