A film eredeti cím: Баллада о бомбере
A felirat tulajdonságai:
FPS: 23,976
kiterjesztése: srt.
Ballada a bombázóról.
Talán másfél éve kaptam egy e-mailt corven-től. Érdeklődött,
hogy láttam-e már ezt a filmet. Nem, nem is hallottam róla. Utána néztem és
kiderült, hogy van egy ilyen című mozifilm, és vagy egy televíziós sorozat is.
Screwball-al való levelezésem során (ha jól emlékszem), én
hoztam szóba ezt az alkotást. Egy szó
mint száz, elköteleződtem. Mindkettejüknek megígértem, hogy készítek feliratot
a Ballada a bombázóról-hoz.
Telt-múlt az idő, és tavaly évvége felé Screwball
rákérdezett a dologra…
„Ajánlatot” tettem neki. Megkértem, hogy segítsen
elkészíteni majd a filmhez a bejegyzést. Kicsit meglepődtem, de nagyon örültem
amikor egyből ráállt a dologra. Úgyhogy az ő írását is olvashatjátok ebben a
bejegyzésben. Nagy köszönet illeti őt ezért, és a képanyagért is amit a blog
rendelkezésére bocsájtott. Nagyon köszönöm!
És akkor most következzék néhány szó a filmről:
A második világháború idején játszódik a film. Egy repülőgép
személyzete azt a feladatot kapja, hogy az ellenség háta mögött tevékenykedő
partizáncsapathoz jutasson el egy rádióst. A feladat fontos, hiszen a szovjet
hadvezetés megtudja, hogy azon a területen a németek egy titkos fegyvert
akarnak kipróbálni. Siker esetén a német
hadvezetés fel akarja használni az új fegyvert a Moszkva elleni
támadásához. Ám a német légvédelem
lelövi a repülőgépet, amely a rádióst szállítja…
A Nagy Honvédő Háború mellett barátságról, szerelemről ,
hűségről és a hazaszeretetről is szól ez a film.
A történelmi filmeknél mindig fontos, hogy az alkotás mennyire
hűséges a valósághoz.
Az Apostol című sorozatról azt olvastam egy orosz oldalon,
hogy a készítők minden apró részletre odafigyeltek. Nem találtak egyetlen
történelmietlen eszközt sem a kész műben.
A Ballada a bombázóról alkotói inkább a költői szabadságot
részesítették előnybe, a történelmi tények helyett (Nem probléma ez, hiszen
Alexandre Dumas is elég szabadon operált a történelmi tényekkel a regényeiben.
Ez belefér a költői szabadságba. Én ezt így tanultam. A probléma inkább az,
hogy instant társadalmunkban sokat összekeverik a költői képzelet szárnyalást a
tényekkel. Könnyebb egy filmet megnézni, és ezután ítéletet mondani bármiről,
mint utána járni, utána kutatni, utána olvasni [lehetőleg több egymástól
független forrásból] bárminek. Mert hát például hiába látjuk az U-571 című filmben, hogy az
amerikaiak szerezték meg először az Enigmát, a valóság az, hogy azok az angolok
voltak.).
A titkos fegyver, amely a filmben szerepel egy V-2-es
rakéta. Ezt a szerkezetet a németek soha nem vitték be a Szovjetunióba.
Ilyen "hiba" még az is, hogy a filmben többször feltűnik a
szovjet katonák kezében a Makarov féle pisztoly. Ezt a fegyvert 1948-ban
fejlesztették ki, és tömeggyártása 1951-ben kezdődött el. Nagy valószínűség
szerint Walther PP-t próbálták ezzel helyettesíteni. Ugyanis a ’30-as években
az NKVD beszerzett ilyen típusú pisztolyokat. De a filmben (az orosz forrás
szerint) nem Walther-t, hanem Makarovot használtak.
Vagy ott van az a jelenet amikor a németek vasúton
szállítják a rakétát. A figyelmes filmnéző láthatja, hogy a vasúti sín
betonaljakon fekszik, és nem talpfákon. Ebben az időben még nem használtak
betonaljat a vasútépítők.
Vagy a film elején feltűnik egy „Vosztok” márkájú
tangóharmonika az egyik jelenetben (egy hajón utaznak a pionírok), de ezt a
harmonikatípust csak a háború után kezdték el gyártani.
Következzék néhány háttér információ:
1. Néhány mondat a
partizánmozgalomról.
Az 1941-es német támadás felkészületlenül érte… Sztálint. A
szovjet vezető kezdetben el sem akarta hinni, hogy a németek megtámadták a
Szovjetuniót. De miután nyilvánvalóvá vált számára is a valóság, még akkor sem
volt arra képes, hogy nyilvános szereplést vállaljon. Visszavonult kedvenc
dácsájában, és helyette Molotov a Szovjet Népbiztosok Tanácsának vezetője
jelentette be a Szovjetunió népének a
háború kitörését (1941. június 22, déli 12 órakor). Sztálin németbarát
politikája kudarcot vallott. A személyi kultusz által propagált bölcs,
előrelátó politikus nimbusza összeomlott. A sztálinista propagandát megcáfolta
a valóság. Tudta ezt maga az érintett is, ez is közrejátszhatott abban hogy a
háború legelején kerülte a nyilvánosságot. A Politikai Bizottság nyomására tér
vissza a hivatalában. Ezután elmondja híressé vált beszédét, amely beszéd
hangvétele egészen más volt („Fivéreim és nővéreim…” ), mint a tőle eddig
megszokottak…
1941 őszére tehetők az első partizáncsapatok megjelenése.
Kezdetben a különböző bekerítésekből kitört vöröskatonák, a helyi párt és
állami bürokrácia alkalmazottai alkották ezeket az egységeket. Ekkoriban még
csak nagyon kevés civil csatlakozott hozzájuk. Ezek a csapatok még teljesen el
voltak izolálva a Szovjetunió katonai vezetőségétől. Egyetlen céljuk volt,
minél előbb elérni a frontvonalat, és áttörni azt, hogy egyesülhessenek a
szovjet csapatokkal.
A megszállók kegyetlenkedéseire a válasz mind több civil
számára a partizánokhoz való csatlakozás volt.
A Vörös Hadsereg első ellencsapásaival közel egy időben a moszkvai
vezetés segítségével sikerült a partizánokat alakulatokba szervezni. A hadsereg
törzskarai külön részlegeket hoztak létre a partizánokkal való
kapcsolattartásra. Moszkvában megalakul a partizánmozgalom központi
parancsnoksága. Igyekeztek képzett rádiósokkal „ellátni” a partizánosztagokat.
A cél az volt, hogy összehangolják a fronton harcoló Vörös Hadsereg
tevékenységét, a megszállók hátában tevékenykedő gerillákéval. A
partizánmozgalom központi parancsnoksága nem csak rádiósokat küldött a fronton
túlra, hanem gyógyszereket, kötszereket, lőszert és robbanóanyagokat is.
Mindezt repülőgépek segítségével. (E szállítógépek legénysége nem ritkán hölgyekből
állt.) A gépek visszafelé sebesülteket is szállíthattak, szállítottak.
Belorussziában volt a
legjelentősebb a partizán tevékenység. A megszállók és kollaboránsaik (a zsidók
kiirtása után) büntetőhadjárataikban belorusz falvak sokaságát égették fel,
lakosságát pedig kiirtották. Mindez félelmet és elkeseredettséget váltott ki az
emberekből. 1942 közepére Belorusszia jelentős része (a köztársaság fővárosa
Minszk is) a partizánok ellenőrzése alatt állt.
A partizán tevékenység jelentős volt még Ukrajnában, a leningrádi és a novgorodi területen, a Krímben. Ekkoriban (1942) jönnek létre a
méretüket tekintve jelentős partizán kötelékek: a Kovpak-, a Fjodorov-, a
Kozlov-kötelékek.
Ezeket a csapatok már a társadalom széles rétegeinek
támogatását élvezték. A német hadvezetés a fronton harcoló csapatok 10%-át volt
kénytelen elvonni az első vonalból, és a partizánok elleni küzdelembe bevetni.
A szovjet adatok szerint 1943-ban legalább 25 reguláris hadosztályról (ebben a
számba nincsenek beleszámolva a segédcsapatok,
a partizánellenes különítmények, rendőri egységek) van szó.
A partizánok nem csak vasúti szállítmányok, rendőr és
katonai laktanyák, hírközlő rendszerek, magas rangú hivatalnokok, katonatisztek
ellen terveztek akciókat hanem megpróbáltak leszámolni a kollaboránsokkal is.
Ugyanakkor meg kell említeni, hogy bizony voltak túlkapások is. Nemegyszer a
személyes bosszút „álcázták” hazafias tettnek.
A partizánok pontos számát nem ismerjük. Szovjet adatok
szerint 1941-45 között egy millió partizán volt. Az 1944-es offenzíva során ugyanezen forrás szerint 250 000-re teszi az aktív partizánok számát. Nem kizárt azonban, hogy ezek az adatok
túlzóak. Mindenesetre megállapíthatjuk, hogy a partizánmozgalom ettől
függetlenül jelentős hatással volt a keleti frontra.
2. És most kérlek olvassátok el Screwball írását a szovjet
légierőről:
1941. június 22. Németország
megtámadta a Szovjetuniót. A világ akkori legfejlettebb haderejével szemben egy
lefejezett és lecsupaszított hadsereg állt, köszönhetően Sztálin évekig tartó
terrorjának és paranoiás tisztogatásának. Tehetséges és tapasztalt hadvezérek, katonák
és mérnökök ezrei tűntek el örökre a titkosszolgálat sötét börtöneiben és a
szibériai munkatáborokban. A náci Németország az oroszokra – mint sok más népre
– alsóbbrendű, műveletlen, fajilag selejt népként tekintett. Így hát meg voltak
győződve róla, hogy a Lengyelországban alkalmazott villámháborús taktikával
könnyedén legyőzhetik őket, és nem ütköznek különösebb nehézségekbe.
Borisz Szafonov egy I-16-os előtt |
A Luftwaffe berkeiben sem
vélekedtek másképp. A franciaországi és az Angliai légicsatában nagy
tapasztalatokat szerzett pilóták úgy vélték, nem okoz majd különösebb fejfájást
az orosz pilótákkal való harc. De tévedtek. Sok pilóta igazi mestere volt az
elavult I-153, I-15 és I-16 vadászgépeknek, melyekkel sok keserves percet
szereztek az önhitt „vaskeresztes lovagoknak”.
Elkeseredett harc vette kezdetét
és új legendák voltak születőben. Olyanok, akiknek nevét hamarosan a
legismertebb német és nyugati szövetséges ászokkal együtt emlegették.
A háború elején a Szovjet légierő gépei technikailag jócskán elavult
típusokból állt. Habár a fejlesztések folyamatosan haladtak és már
körvonalazódott néhány a későbbiekben igen sikeres géptípus, a vadászalakulatoknál
többségében még mindig az I-15, I-153 és főleg az I-16 „Rata” képezte a védelem
gerincét. Az I-16-os még a spanyol polgárháborúban szerzett hírnevet magának,
ahol többé-kevésbé sikerrel vette fel a versenyt német ellenlábasával, a
Messerschmidt Bf-109B típusokkal.I-16 11-es gép jobb oldali nézetből |
Azonban a Szovjetunió megtámadásakor, már a
sokkal fejlettebb E és F típusok voltak hadrendben, amelyek technikai
színvonala meghaladta az I-16-osokét. Természetesen egy vadászgép sikeréhez
elengedhetetlen a pilóta tudása és rátermettsége is. A háború későbbi
szakaszában, amikor már nagy számban voltak elérhetőek a Jakok, Lavocskinok és
a Kölcsönbérleti szerződés (Lend-Lease) keretében kapott amerikai típusok, mint
a Curtiss P-40 Kittyhawk vagy a Bell P-39 Aircobra, vagy a RAF-tól (Royal Air Force
– Brit Királyi Légierő) érkezett Hawker Hurricanenek – hogy csak a
legfontosabbakat említsük – sokkal több eséllyel indulhattak harcba a szovjet
pilóták, hazájuk védelméért. Több száz pilóta lett híres ász, azonban a
szakirodalmak leginkább két nevet szoktak említeni.
Iván Kozsedub |
Ivan Kozsedub 64 igazolt
légigyőzelmet ért el, többségében Lavocskin La-5 és La-7-esekkel. Alexandr Pokriskin 59 légigyőzelmét
Mig-3-assal és P-39 Aircobrával aratta. Az amerikai típus – azon technikai
jellegzetességén kívül, hogy motorja a törzs közepén a pilóta mögött
helyezkedett el - külön érdekessége, hogy az amerikai pilóták körében roppant
népszerűtlen és kegyvesztett típus, az orosz bajtársaik kezében roppant
veszélyes fegyverré vált. A vörös légierő pilótái hamar megtanulták a gép jó
tulajdonságait kiaknázni és a végletekig kihasználni. Pokriskin neve gyakorlatilag összeforrt a típussal. Érdekességként
említhető, hogy a híres pilóta, valamikor a 60-as években látogatást tett
hazánkban is, amikor dunaújvárosi repülő és ejtőernyős klub meghívására részt
vett egy avató ünnepségen.
A hivatalosan közölt
légigyőzelmek száma a szovjet pilóták esetében igencsak alábecsült, ugyanis
mind közül a szovjet légierőben volt a legszigorúbb feltétele egy légigyőzelem
hitelesítésének. Ahhoz, hogy egy pilóta sikerét egyéni és igazolt eredménynek
ismerjék el, három feltételnek kellett teljesülni egy időben.
1 – Az ellenséges gép lelövését
rögzítenie kellett a fotógéppuskának. Ez egy kamera volt, amely a géppuskák
elsütőbillentyűjének lenyomásakor a fegyverekkel együtt lépett működésbe.
2 – A gép lezuhanását földi
szemtanúknak is meg kellett erősíteniük. Vagy ha ilyen nem volt, a lezuhant
roncsot meg kellett találni, azonosítani kellett egy tanú jelenlétében és
fotódokumentációval igazolni.
3 – A gép lelövését egy bajtársnak is látnia kellett a levegőből.Alekszandr Pokriskin a P-39Q Aircobrá-ján. A vörös csillagok a győzelmei számát mutatja. |
Ebből következően, ha például egy
lelőtt gép a frontvonalat mögött zuhant le, esély sem volt a roncs
felkutatására, így azt legfeljebb „valószínű” győzelemként írták jóvá az adott
pilótának. Alexandr Pokriskin
esetében a valós légigyőzelmeinek száma 94 körülire tehető!
Persze egy pilóta érdemeit nem
csupán a számok adják, hisz több százan voltak, akik nem értek el ilyen
eredményeket, ám személyiségük és karizmájuk legalább ugyanennyire értékes
volt. Ilyen volt az Északi Flotta Légierejének ásza, Boris Safonov is.
Borisz Szafonov |
Az 1915. augusztus 28-án
születetett Safonov alig 16 évesen
egy repülőklubnál kezdte pályafutását. 1933-ban besorozták a Vörös Hadseregbe,
majd egy évvel később a csoport legkiválóbbjaként fejezte be a kiképzést.
Pályafutását a belorussziai 40. dandárnál kezdte, de 1940-ben kérelmezte
áthelyezését az Északi Flotta Légierejéhez, ahol a 72. Vegyes Légiezred
(72.SAP) állományába került, századparancsnokként. A pilótákra óriási feladat
hárult. Az északi vizeken áthaladó és utánpótlást szállító konvojok,
létfontosságúak voltak ugyanúgy, mint a térség katonai bázisai és kikötői,
legfőképp Murmanszk. Ebből következően a németek a háború első napjától
folyamatosan támadták. Safonov június
24-én aratta első légigyőzelmét egy Ju-88-as ellen, amely egyben az egész
Északi Flotta első légigyőzelme is volt. A következő hetek ismételt sikereket
hoztak a századnak, így július 14-én öt pilótát, köztük Safonovot is a Vörös Zászló érdemrenddel tüntették ki. A fehér
éjszakák beköszöntével, amikor éjjel is világos volt, a németek folyamatosan és
maximális erővel támadtak. Rengeteg repülőgépet és pótalkatrészekkel zsúfolt
raktárt pusztítottak el a földön, így hamarosan több gép vesztegelt a földön
javításra várva, mint amennyi hadra fogható volt. A hiányon csupán a bevetések
számának növelésével tudtak úrrá lenni, így a pilóták napi 5-6, de megesett,
hogy tíz bevetést is teljesítettek, ami rendkívül megterhelő volt. Safonov folyamatosan elemezte az
ellenség módszereit, repülőgépeik típusait és tulajdonságait, amelyek alapján
újabb taktikákat vetett be. Ennek eredményeképp hamarosan Safonov százada lett a legeredményesebb, mivel ők lőtték le a
legtöbb ellenséges gépet. A kudarc magát Adolf Hitlert is felbőszítette, mire a
legtapasztaltabb vadászpilótákat vezényeltette a térségbe. De néhány hét harc
után rá kellett jönniük, hogy a szovjet pilóták tapasztalt, kitartó és kemény
ellenfelek. Augusztus 6-án éjjel Ju-87-es bombázók – Bf-109-esek
vadászfedezetével – a 72.SAP repterének támadásra készültek, de Safonov öt I-16-assal várta őket. Már az
első rácsapásnál két Ju-87-est leszedtek, és miközben újabbak zuhantak a föld
felé, a kísérővadászok sem úszták meg ép bőrrel. Egyikükre még lőszert sem
kellett pazarolni, mivel abbéli igyekezetében, hogy lerázza a fürge I-16-ost, a
földbe csapódott. Az ütközet olyannyira demoralizálta németeket, hogy Strump generális parancsba adta, hogy
amíg nincsenek létszámfölényben, kerüljék a szovjet pilótákkal való
összetűzést. Safonov folyamatosan az
újításokon törte a fejét és az ellenségtől ellesve ő vezette be elsőként az
egész Szovjet Légierőben a párokban történő repülést. A 72.SAP pilótái gyakran
csaptak össze hírhedt német pilótákkal, de volt közöttük egy, akinek
pofátlansága roppantul bosszantotta Safonovot,
mivel az ász rendszerint kerülte az ütközeteket, ha pedig szorult helyzetbe
került a felhők közé menekült vagy eliszkolt. Gépe a „Redhead” nevet viselte,
oldalán egy vörös szőrű kutyával, ami az állkapcsa között egy vörös csillagos
gépet szorongatott. Egy nap azonban elérkezett az alkalom, amikor nem tudott
kitérni a harc elől és alig pár perc után szorult helyzetben találta magát. Safonov egy jól ülő sorozatot
eresztett gépbe, mire az kigyulladt és
zuhanni kezdett. Pilótája kiugrott, majd földetérése után, hogy „kicsinyítse”
érdemeit, míg oda nem értek a szovjet katonák, letépte ruhájáról a két
vaskeresztet és eldobta. A pilóta Willy
Frenger volt, 36 légigyőzelemmel.
A RAF 81.századának pilótái Vaenga repterének közelében |
A német agresszió után néhány
órával Churchill biztosította Sztálint, hogy Nagy-Britannia minden tőle telhető
segítséget megad a Szovjetuniónak. Ennek első lépéseként a RAF 151.
vadászezrede indult útnak hajóval, augusztus végén. Az egységet a 81. és a 134.
század alkotta. Szeptember 7-én, elérve Oroszország partjait 40 Hawker
Hurricane vadászgép emelkedett a levegőbe a hajókról és 70 perc múlva már a
Murmanszk melletti Vaenga repterén landoltak. 15 Hurricane pedig ládákban
érkezett, majd összeszerelésük után ezek is átrepültek a vaengai bázisra. Safonov egysége kitörő örömmel fogadta a
bajtársakat, akik a utolsó előtti pillanatban érkeztek, hisz a századnak már nem
sok gépe maradt. Az esti köszöntő remekül hangulatban telt és a vodkának
köszönhetően az angol pilóták igencsak eláztak. Másnap a reggelinél jó pár szék
üres maradt. Az átképzés azonnal megindult az új típusra. A szovjet és angol
pilóták közötti kommunikációt tolmács hölgyek segítették, de volt olyan angol
pilóta is, aki a kacsinszki repülőiskolán végzett és tökéletesen beszélt
oroszul. Az átképzés során egy angol pilóta elmagyarázta a Hurricane
kezelőszerveit és a tennivalókat, majd amikor a szovjet pilóta is
elsajátította, utána már ő oktatta tovább bajtársait. Az átképzés összesen öt
napig tartott, és elsőként Safonovot
engedték repülni az új típussal. Az angol pilóták az átképzésekkel párhuzamosan
bevetésekre is jártak, közösen a szovjet pilótákkal. Míg az új típusra való
átállás teljesen be nem fejeződött, addig mindkét nemzet pilótái a saját
típusaikkal repültek. Szeptember 15-én elérkezett Safonov nagy napja, ám ez a század számára is jeles dátum lett.
Reggel kilenc szovjet vadász csapott össze egy 40 bombázóból és
kísérővadászokból álló alakzattal, amelyek közül ötöt lelőttek, saját veszteség
nélkül. Néhány órával később ismét bombázók jelentek meg, Bf-110-esek
kíséretében. Elfogásukra hét I-16-os és két Míg-3-as szállt fel. Az egyik
Bf-110-es egy magányos I-16-osra lett figyelmes és gondolkodás nélkül feléje
fordult. De felülről egy másik, sötétzöld I-16-os száguldott feléje, oldalán
hatalmas fehér felirattal: „Szmert Fashisztam!” azaz „Halál a Fasisztákra!”. Safonov 11-es számú gépe volt az. A
német pilóta néhány pillanat múlva tűzgolyóként a földbe csapódva, fejezte be hódító
háborúját. Safonov ezen az egy bevetésen
3 légigyőzelmet aratott, míg a század összesen 13 gépet lőtt le saját veszteség
nélkül, dacára annak, hogy az ellenség 8:1 túlerőben volt! Az angol pilóták a
vállukra véve hordozták körbe Safonovot,
miközben egyre csak gratuláltak neki. Safonov
ezért a tettéért szeptember 16-án megkapta a Szovjetunió Hőse kitüntetést.
Az
angol pilóták október 8-án hajtották végre utolsó bevetésüket orosz földön.
Vendégeskedésük során 15 légigyőzelmet szereztek, miközben egy társuk, Smith őrmester hősi halált halt. Rajta
kívül még a földi személyzet két tagja vesztette életét egy baleset során. Ők
hárman ma is a murmanszki szovjet hősi temetőben nyugszanak. Safonov százada október 13-án vette át a
Hurricaneket majd 23-án az angol pilóták búcsúpartit szerveztek orosz
bajtársaiknak. A helyzet megfordult, ugyanis ez alkalommal az italt a
„vendégek” állták, és a whiskey okozott némi „bonyodalmat” az orosz
bajtársaknak. November 16-án a csoport első fele kihajózott Anglia felé. 20-án
a szovjet kormány hálája jeléül Ramsbottom-Isherwood
repülőosztály-parancsnokot, Rook és Miller őrnagyot és Haw őrmestert a Vörös Zászló érdemrenddel tüntette ki. Hazájukba
visszatérve Haw őrmester Boris Safonovot, korának legnagyszerűbb
pilótájaként jellemezte.
Ramsbotton-Isherwood a Lenin-rendjével |
A 72.SAP most már Hurricanekkel
harcolt tovább és egyre súlyosabb veszteségeket okoztak a németeknek. Safonov kiváló vezetői képességének és
tudásának elismeréseként december 22-én másodszor is megkapta a Vörös Zászló
érdemrendet. Eredményei mellett, mindvégig szerény ember maradt. Sosem beszélt
a légigyőzelmeiről és mindig hálás volt bajtársainak, akiket állandóan dicsért.
Safonov egykori bajtársa, a 7
légigyőzelmet elért Nyikolaj Gerasomovics
Golodnikov jól emlékszik egy ilyen esetre:”Safonovnak volt egy szabálya – „soha ne írj magadnak jóvá egynél több
győzelmet egy csatában.” A többit szétosztotta a kísérői között. Jól emlékszem
az egyik légicsatára, amikor három német gépet lőtt le, majd úgy rendelkezett,
hogy egyet írjanak jóvá neki, egyet Semenkónak (Petr Semenkó repült Safonov kísérőjeként)
és egyet pedig valaki másnak. Petya felállt és azt mondta, „Parancsnok elvtárs,
hiszen nem is tüzeltem. A fegyvercső végek borításai épek.” (A Hurricaneken,
miután a fegyvereket újratöltötték, a szárnyak belépőélein, a fegyvercső
nyílásokat egy szövetdarabbal ragasztották le, megakadályozva ezzel a por és
kosz bejutását.) És Safonov így válaszolt neki, „Nem tüzeltél, de én igen, és
te segítettél nekem ebben!” És Safonov rengeteg alkalommal eljátszotta ezt.”
Szafonov kitüntetéseivel (a legalsó az angol DFC medál) |
1942. január 22-én harmadik
alkalommal is megkapta a Vörös Zászló érdemrendet. A Hurricanek fegyverzetével
egyre több gond adódott, mivel azokat nem az orosz tél szélsőséges körülményeihez
tervezték. Ezért Safonov
kezdeményezésére a gépekbe orosz fegyvereket szereltek, a szárnyak alá pedig
rakétasíneket. Ettől kezdve nem volt több gond velük.
Márciusban Murmanszkba érkezett a
Brit katonai küldöttség vezetője McFairlane
tábornok és négy szovjet pilótát terjesztettek fel a legmagasabb brit repülős
kitüntetésre. A magas rangú vezető 19-én tűzte Boris Safonov, A. A.
Kovalenko, A. N. Kukharenko és I. Tumarov mellére a csillogó DFC
(Distinguished Flying Cross – Kiváló Repülő Érdemrend) kitüntetést. Március
20-án Safonov átvette a 2.GSAP
(Vegyes Légi Őrezred) parancsnokságát, amely több átszervezés után az eredeti
századából került kialakításra.
A konvojok folyamatosan érkeztek
Angliából és az Egyesült Államokból és áprilisban megérkezett az első két P-40
Kittyhawk amerikai vadászgép is. Parancsnoki teendői mellett Safonov minden alkalmat megragadott, hogy
ő is részt vehessen a bevetéseken, amelyeken tovább növelte győzelmeinek
számát.
Május 15-én további tizenkét
Kittyhawkot kapott az ezred. Még május 6-án a PQ-15-ös konvojjal érkezett
tizenkét P-40-es közül, az amerikai delegáció egyet, a 41-13531-es gyári számú gépet személyesen Safonovnak adott át. Gépe a fehér 10-es számot viselte. A gépeket
szinte azonnal szolgálatba állították, amelyek sokkal jobbak voltak a
Hurricaneknél, így a szovjet pilóták most már teljesen egyenrangú feltételek
mellett szállhattak szembe hazájuk leigázóval.
1942. május 27-én Safonov másodszor is megkapta a
Szovjetunió Hőse kitüntetést, de sajnos át már nem vehette.
Szafonov egy P40-esben, nem sokkal a halála előtt |
1942. május 30-én kora délelőtt Safonov három bajtársával együtt
emelkedett a levegőbe, hogy vadászfedezetet biztosítson a PQ-16-os konvoj
részére. Kukharenkonak műszaki
problémák miatt vissza kellett fordulnia, a három megmarad P-40 így a
hullámokat súrolva közeledett a hajókhoz. Hamarosan hat Ju-88-as pillantottak
meg, amik épp a hajók megtámadására készültek. Safonovék azonnal támadásban lendültek, és a harc hevében társai
szem elől tévesztették parancsnokukat. A hajók kapitányai azonban folyamatos
rádiókapcsolatban voltak a szovjet vadászgépekkel, így az éteren keresztül
hallhatták Safonov hangját és a
kialakult drámát. Leonyid Ivanovics
Rodionov altiszt épp a hajóhídon tartózkodott: „A pilótáink és a konvoj vezetője közötti rádióforgalmazást hallgattuk.
Tisztán hallottuk Safonov szavait: „Elkaptam egyet!” majd kicsivel később. „Egy
másikat is sikerült!” Majd egyszer csak hirtelen: „egy harmadikat is alaposan
megszórtam, de gond van a motorral, a hajók felé tartok, vízre kell szállnom…”
Mindenki látta, ahogy a gépe a tengerbe zuhan.”
A. I. Gurin dandártábornok engedélyt kért a konvoj parancsnokától –
aki vagy amerikai vagy angol volt – hogy kiküldhessen egy hajót a gép
lezuhanásának helyére, de a parancsnok ezt megtagadta. Gurin a kikötés után könnyeivel küszködve tett jelentést
felettesének Safonov haláláról és a
sikertelen „mentőakcióról”.
Safonov gépe 10.35-kor csapódott a tengerbe. A 26 éves pilótának ez
volt a 224. bevetése. Halálának körülményei máig is tisztázatlanok. Valószínű,
hogy gépe motorja leállt. Ha a becsapódást túl is élte, nem sok esélye volt az
életben maradásra, hisz abban a térségben, tekintve a víz hőfokát, egy
kényszerleszállás egyenlő volt a fagyhalállal. Safonov halála szinte demoralizálta az egységet, mivel mindegyikük
felnézett rá és szerették. N. G.
Golodnikov így mesél róla: „Roppant
elragadó egyéniség volt. Tudta, hogyan kell bánni az emberekkel. Jó
pszichológus volt. És jó elemző is. Minden egyes csatát és eseményt kivesézett.
Safonov minden ütközetet megvizsgált, függetlenül attól, hogy az jelentéktelen
esemény volt-e vagy sem. Mindenkit összehívott és mindegyik pilóta cselekvését
kielemezte, nem számított, hogy ki volt az illető… A felelősséget mindig magára
vállalta. Mi voltunk, akik elsőként kezdtek párban repülni.
Volt még egy másik, nem elhanyagolható tulajdonsága – gyakorlatilag
antialkoholista volt. Sosem láttam vodkát inni. Esténként, amikor
összegyűltünk, talán ha megivott 20-25 gramm vörösbort és ennyi, semmi több.
Nem dohányzott. Rendkívül művelt, olvasott és kulturált ember volt.
Nagyon szépen beszélt, tömören, szabatos és kellemes modorban.
Szitkozódni azt viszont tudott. Voltak köztünk néhányan, akik gyakran
nem értettek a normális beszédből. De csak akkor káromkodott, ha muszáj volt. A
csata alatti rádióforgalmazás során többször hangzottak el szitkok, mint
normális beszédkor. De soha senkivel sem szitkozódott ok nélkül.”
Safonov több elsőséget is
magáénak tudhat. Ő volt az Északi Flotta Légierejének első ásza és ő volt az
egész szovjet légierő első pilótája, aki két alkalommal is kiérdemelte a
Szovjetunió Hőse kitüntetést. Valós légigyőzelmeinek száma ma sem ismert
pontosan, de a tényeket figyelembe véve valahol 25 és 41 között van. Safonov saját naplója szerint 20 egyéni
igazolt és 6 megosztott győzelme volt. Oroszország szerte legkevesebb három
szobor őrzi emlékét. Egyik I-16-os gépe, amellyel harcolt, a szentpétervári
Haditengerészeti Múzeumban van kiállítva. Safonovo városának legszebb utcája is
az ő nevét viseli és a 10-es számú házat ahol családjával lakott, emléktábla
jelzi. Fia ma is ebben a városban él.
2005 decemberétől a
Haditengerészeti Légierő egyetlen anyahajóról szolgáló vadászezrede felvette
hazája egykori hősének nevét. A veterán katonák nemzetközi szervezete pedig
létrehozott egy Safonov nevével
fémjelzett kitüntetést, amelyet minden évben az arra legérdemesebb orosz
haditengerészeti pilóta kaphat meg.
Az angol és orosz pilóták közötti
barátság a háború után is megmaradt és ez közel sem a felszínes protokollt
jelentette. A szovjet pilóták több alkalommal is látogatást tettek Angliában
egykori bajtársaiknál, azok legnagyobb meglepetésére, mivel némelyikük szebben beszélte
az angolt, mint ők maguk. Az egykori 151. ezred egyik utolsó még élő pilótája Eric Carter 2006-ban visszalátogatott
Murmaszkba, ellátogatott a temetőbe, megnézte a helyi múzeumot, sőt még egy
atom tengeralattjáró fedélzetére is felléphetett, de alighanem a legnagyobb
meglepetés az volt számára, amikor találkozhatott Boris Safonov fiával, Igorral.
A 134. század Hurricanjei bevetésre indulnak Vaenga repteréről, 1941 október elején. |
Magam nagyon hálás vagyok Screwball-nak, hogy összeállította ezt a remek kis anyagot.
És köszönet illeti azért a rengeteg korabeli fotókért (és a hozzájuk fűzött írott tájékoztató anyagért), melyeket rendelkezésemre bocsátott, és amelyekből válogathattam, és (terjedelmi ok miatt csak néhányat) megoszthattam a blog olvasóival.
Köszönöm!
Következzék, ennek az orosz-ukrán koprodukcióban készült filmnek a szereposztása:
Nyikita Jefremov - Andrej Konsztantyinovics Grivcov százados, a TU-2-es parancsnoka;
Jekatyerina Asztahova - Jekatyerina Fljorova őrmester, rádiós;
Alekszandr Davidov - Georgij Lunyko, a TU-2-es navigátora;
Nyina Uszatova - Szavcsuk, a partizán osztag parancsnoka;
Dirk Martens - Holt hauptsturmführer.
TU-2-es repülőgép |
A felirat megtalálható itt.
A Ballada a bombázóról nem csak a mozik vásznain tűnt fel, hanem nyolc részes televíziós sorozat is készült belőle. Mielőtt nekirugaszkodtam volna ennek a feliratnak, végignéztem mind a nyolc részt. Bevallom elég nagy volt a kísértés, hogy ahhoz (is) készítsek feliratot.
De az idő nagy úr!
(Ugyanakkor nem tettem le arról, hogy egyszer [esetleg hosszú téli estéken] elkészítsem azt is...)
Óhatatlanul felvetődik az emberben a kérdés:
Mivel több a sorozat, mint a film?
A háborút megrázóbban ábrázolja, miközben a romantikus szál is egy kicsit érzelmesebb van ábrázolva. Az árulás, az áruló ábrázolása emberibb. Emberibb, de (vagy talán az "és" kötőszó használata lenne indokoltabb) gátlástalanabb is.
A túlélési vágy ábrázolása (Nem tud enni a hadifogolytáborban, mert nincs miből ennie. Kap egy haldoklótól egy csajkát... Akit később a németek parancsára hidegvérűen kivégez. A legkisebb hezitálás nélkül.) egészen megdöbbentő a sorozatban.
Kis apró jelenetek felerősítik a film mondanivalóját.
A fordítás befejezése után egy hónappal végignéztem a kész magyar felirattal a filmet, és elmondhatom, hogy a történet így is teljesen kerek. Nem éreztem hiányát egyetlen (sorozatbeli) jelenetnek se.
Kellemes filmnézést kívánok mindenkinek!
Végezetül szeretném felhívni a figyelmeteket arra, hogy elkészült a Jövőből vagyunk feliratának revideálása. Már elég régóta szükségét éreztem ennek. Annak idején az egyik családtagomnak szántam elsősorban azt a feliratot. Igyekeztem, és ez meglátszott a végeredményen.
Magára az alkotásra úgy tekintettem mint egy ifjúsági filmre.
Két héttel a revideálás megkezdése előtt, elolvastam (életemben először) Konsztantyin Szimonov Nappalok és éjszaká-ját.
Maga a regény (amelyet az író saját háborús élményei alapján írt) nagyon tetszett. A felirat javítását nagyon élveztem, a film egy új dimenziója tűnt fel nekem. Meggyőződésem, hogy ebben Szimonov regénye is segítségemre volt.
(Ebben a regényben a főhős szerelmes lesz egy szanitéclányba. De ez a szerelem nem olyan mint amilyen a... A háborúban minden más. Vagy még sem?)
Két hetet töltöttem el a felirattal.
Szerintem megérte!
Megtalálható a szokott helyen: itt.
A Jövőből vagyunk második része lesz a következő felirat amelyet ki fogok javítani.
Hosszabb távú terveim között még három másik felirat átdolgozása szerepel.
Természetesen továbbra is értesítelek benneteket amikor ezekkel végzek.
A Ballada a bombázóról nem csak a mozik vásznain tűnt fel, hanem nyolc részes televíziós sorozat is készült belőle. Mielőtt nekirugaszkodtam volna ennek a feliratnak, végignéztem mind a nyolc részt. Bevallom elég nagy volt a kísértés, hogy ahhoz (is) készítsek feliratot.
De az idő nagy úr!
(Ugyanakkor nem tettem le arról, hogy egyszer [esetleg hosszú téli estéken] elkészítsem azt is...)
Óhatatlanul felvetődik az emberben a kérdés:
Mivel több a sorozat, mint a film?
A háborút megrázóbban ábrázolja, miközben a romantikus szál is egy kicsit érzelmesebb van ábrázolva. Az árulás, az áruló ábrázolása emberibb. Emberibb, de (vagy talán az "és" kötőszó használata lenne indokoltabb) gátlástalanabb is.
A túlélési vágy ábrázolása (Nem tud enni a hadifogolytáborban, mert nincs miből ennie. Kap egy haldoklótól egy csajkát... Akit később a németek parancsára hidegvérűen kivégez. A legkisebb hezitálás nélkül.) egészen megdöbbentő a sorozatban.
Kis apró jelenetek felerősítik a film mondanivalóját.
A fordítás befejezése után egy hónappal végignéztem a kész magyar felirattal a filmet, és elmondhatom, hogy a történet így is teljesen kerek. Nem éreztem hiányát egyetlen (sorozatbeli) jelenetnek se.
Kellemes filmnézést kívánok mindenkinek!
Végezetül szeretném felhívni a figyelmeteket arra, hogy elkészült a Jövőből vagyunk feliratának revideálása. Már elég régóta szükségét éreztem ennek. Annak idején az egyik családtagomnak szántam elsősorban azt a feliratot. Igyekeztem, és ez meglátszott a végeredményen.
Magára az alkotásra úgy tekintettem mint egy ifjúsági filmre.
Két héttel a revideálás megkezdése előtt, elolvastam (életemben először) Konsztantyin Szimonov Nappalok és éjszaká-ját.
Maga a regény (amelyet az író saját háborús élményei alapján írt) nagyon tetszett. A felirat javítását nagyon élveztem, a film egy új dimenziója tűnt fel nekem. Meggyőződésem, hogy ebben Szimonov regénye is segítségemre volt.
(Ebben a regényben a főhős szerelmes lesz egy szanitéclányba. De ez a szerelem nem olyan mint amilyen a... A háborúban minden más. Vagy még sem?)
Két hetet töltöttem el a felirattal.
Szerintem megérte!
Megtalálható a szokott helyen: itt.
A Jövőből vagyunk második része lesz a következő felirat amelyet ki fogok javítani.
Hosszabb távú terveim között még három másik felirat átdolgozása szerepel.
Természetesen továbbra is értesítelek benneteket amikor ezekkel végzek.
Kép a Jövőből vagyunk forgatási szünetében készült |
Szia!
VálaszTörlésMegnéztem a Ballada a bombázóról. hosszú volt, de megérte. Az általad felsoroltakon kívül én egy dolgot furcsállottam a filmben, konkrétan amikor Berija tartja az eligazítást, közlik vele, hogy 300 km a rakéta hatótávolsága és hogy azzal simán tudnák lőni Moszkvát. Legjobb emlékeim szerint, amikor a V2 tesztelése zajlott /1942 vége/, akkor a német és orosz front már igen messze volt Moszkvától. Ahogy írtad, éltek az alkotói szabadsággal A film elméletem szerint valamikor 1943-ban játszódhat, két okból is: az elején Grincov közli, hogy már három éve repül az ártatlanul megvádolt pilótatársával, másodsorban meg azért, mert a Tu-2-s repülőgép tömeggyártása 1942 augusztusában kezdődött, s mivel a film valamikor tavasz-nyár környékén játszódik, ezért tippelnék 1943-ra.
corven
Kedves Darkcomet!
VálaszTörlésEddig a vosztok.blog@gmail.com levélcím működött (többé-kevésbé). Nem állítom, hogy mindig, mert már volt olyan, hogy akadozott a kommunikáció a gmail-en keresztül...
Kérlek próbáld meg még egyszer!
Ha nem jön össze a dolog, akkor (ahogy most is) jelezd!
Valamit kitalálunk!
A repülős jelenetek jók voltak, a többi inkább unalmas.
VálaszTörlés