A film eredeti címe: Петля Ориона
A felirat tulajdonságai:
FPS: 25,
kiterjesztés: srt.
Orion's Loop 1981
Hadd kezdjem némileg rendhagyó módon ezt a cikket. Nem kedvelem, amikor a szerző túlzottan
önmagát és az ízlését helyezi az írása központjába és nem az ismertető tárgya a
lényeg. Viszont ha semmi személyes nincs a kritikában, akkor a sterilitás fogja
megölni a cikket. Miután meglehetősen perifériális és alig ismert mozi lesz
ennek az ismertetőnek a tárgya, talán belefér az elejére némi kibeszélés,
akképp mint a "félre" szöveg Moliere darabjaiban. Akik
olvasgatják a Filmbookot, talán már észrevették, hogy kedvelem a régi szovjet
és "szocialista" sci-fiket. Annyira más a szemléletük, hogy üdítő
kivételt kínálnak a manapság népszerű akció központú mozik világában, ahol
gyakorta megesik, a nagy pörgés közepette elsikkad maga az EMBER. Ezek a filmek
viszont pont őt állítják a központba, vagy éppen az egész emberiséget, miközben
egy biztató és élhető jövőképet vázolnak fel. Nem gonosztevők ellen kell
küzdeni egy olyan társadalomban, amit a rossz ural, hanem a jövő hozta
nagyszerű kihívásokkal kell szembenézni vagy erőfeszítést hozni olyasmikért,
amik megérik a legnagyobb áldozatot is. Ráadásul igyekeznek bevonni a nézőt a
szereplőkkel együtt történő gondolkodásba, hagyva teret a fantáziának,
találgatásnak, nem pusztán készen tálalják a megoldásokat. Ez a hozzáállás
természetesen nem kedvez a gyors tempónak, sokat beszélnek a szereplők és
agymunkára serkentik a fogyasztót, építenek az ismereteire. Vagyis máris
felsoroltam az okait, miért nem igazán tudnak népszerűek lenni. Ahogy
tallózgattam a neten, bizony csupán elvétve találni írásokat ezekről a pozitív
szemléletű történetekről, pedig egyre több felújított kópia kerül ki a már
megszűnt "szovjet blokk" egykori filmterméséből. Erről a moziról
magyar nyelvű írást nem bírtam előásni, de angolul sem sokkal jobb a helyzet.
Pedig egy már elérhető új kiadásban, s mint ritkaságra, azért mindig akad
kereslet. Bízom benne, a magyarországi ismeretsége némileg javulni fog ennek az
ismertetőnek a publikálása után és legalább a hasonló érdeklődésűek keresni fogják
a filmet. Részemről próbálok kedvet csinálni hozzá, bár nincs szándékomban csak
a szépet látni a film kapcsán.
Az Orion csillagkép felől rendkívüli jelenség tart a Föld felé. A
hatalmas erejű, hurok formájú, ismeretlen képződmény sugárzása ellen védtelenek
az űrhajók, melyek személyzete áldozatul esik, ha a hatókörébe kerülnek. A
riadót fújó emberiség a legjobb hajóját, a Phaetont küldi ki, hogy a legénysége
próbáljon meg adatokat szerezni a védekezéshez. Az emberekkel együtt kiborg
másolatokat is küldenek a biztonság kedvéért. Valamelyik csapat remélhetőleg
sikerrel jár, különben úgy tűnik, vége a bolygónak.
Kezdem a jó hírrel: megúsztuk. Bizonyíték rá, hogy 2014-ben
olvashatják ezt az írást. Továbbá mindössze 81 perc kellett hozzá, ami valóban
Sztahanov utódaihoz méltó teljesítmény. Innentől viszont már köthetem fel a
lenge magyart, hogy mivel csalogassam képernyő elé a mai potenciális
nézőket. Az 1950-es, '60-as években a
szovjet mozik még állták a versenyt Hollywooddal, sőt, fényképezési trükkökben
vagy díszletezésben sokszor a nagy vetélytárs tanulhatott tőlük. Viszont ez a
film 1981-ben készült. Ekkor már Luke Skywalker fénykarddal kápráztatta el a
nézőt és bosszantotta a fizikához értőket, a Hoth bolygón pedig Manstein
marsall tankjainak kései utódai lépegettek a hómezőn a lázadók bázisának
lerombolásának céljával, míg Han Solo az arcán a legnagyobb bajban sem múló
széles mosollyal lazán fénysebességgel repült a felturbózott Zaporozsec mintát
követő MIllenium Falconnal. Szóval, nagyot változott a világ és a filmkészítés.
No, nem az Ogyessza Filmstúdióban. Míg 1959-ben a "Szólít az ég"
külső helyszínei látványosnak, de legfőképp újnak számítottak, 1981-ben
már azzal kellett küszködnie a stábnak, -
kevés sikerrel, - hogy olyan beállításokat találjanak, amikkel elrejthetik,
hogy ezeket a díszleteket bizony jó pár régebbi űrkaland kapcsán köszönnek
vissza, de még a festés sem változott rajtuk. Az akkortájt közismert vicc
szintén passzolt a stúdió felvételek látványához. Miszerint: Honnan ismerhető fel a szovjet mikro-technika?
Kilométerekről. Sajnos, tényleg ez a helyzet, a Phaeton belseje roppant
elnagyolt, nem hogy a kortárs mozik, de még egykori önmagukhoz képest is. Az
Aelita Ciolkovszkij tervei alapján 1924-ben szinte kifogástalan és fölöttébb
látványos űrhajót tálalt a nagyérdeműnek, de a hidegháborús fegyverkezési
versenyben recsegő-ropogó szovjet gazdaság nem tudott pénzt adni a"
béketábor" fantasztikus mozijait gyakorta látványossá tevő valóság érzetet
adó monumentális makettekhez. Az Orion felé tartó, Földünk megmentésére hivatott
jármű alig hitelesebb azoknál, amik Rajnai András kísérleti stúdiójából
röppentek elő. Pedig azokat mennyiszer megmosolyogták... vagy kinevették. A
sugárpisztoly sem lett jobb, hitelesebb pedig végkép nem. Elég ebből, azt
hiszem, a példákból nyilvánvaló, a mozi technikai és trükk része már a
bemutatáskor avíttasnak számított.
A brezsnyevi pangás időszakában idején a fantasztikumot éppolyan
fanyalgással fogadták a hivatalból gyanakvók, mint egykor a sztálini terror
idején. (Hogyne, még a végén
becsempésznek valami kritikát a jelenről a mindig, mindenre kapható, alapból
dekadens értelmiségiek.) Így aztán a „felépült szocializmus világában”
egyre fogyatkoztak a sci-fik. Ha pedig mégis sikerült kiharcolni egynek némi
pénzmagot, akkor csak a kevéssé ismert arcok kaptak benne szerepet, alig
gyakorlott rendezővel. Az Orion hurokja sem járt másképp. A stáblistán
szereplők összesen ha harminc filmben voltak jelen. Gyorsan leszögezem, ez fel
sem tűnik a mozin. Teljesen korrekt színészi és rendezői teljesítményt kapunk,
megfelelő fényképezéssel és zenével párosítva. Csak a lóláb… izé … a pénzhiány
érhető tetten időről időre.
Erich von Däniken ekkortájt meglehetősen népszerű volt a világban a
tudomány határán mozgó elméleteivel. A Vasfüggönyön túl csak a „sarlatán” jelző
járt neki. Érdekes, de a Szovjetunióban a paranormális kutatás titokban kapott
lehetőséget, viszont a nagyközönségnek sokáig szigorúan csak materializmus
tanai voltak feltálalva. Azért az olvadás jelensége, ha lassan is, de csak
érvényesült. Kuzmiscsev könyve, „A maja papok titkai” magyarul is nagy sikert
aratott. Filmbe viszont nem sűrűn kerülhetett bele holmi „áltudományos”
okoskodás vagy egyáltalán kérdésfelvetés. Ez a mozi kivétel. Van benne szó
idegen, ám emberi civilizációról, földi látogatásukról a történelem előtti
időkben., rejtélyes tibeti tekercsekről. Sok időt nem szánnak a téma
kibontására, de már a megjelenése üdítő. Azért a bürokrácia nem adta olcsón a
bőrét. Rögtön az elején igyekeznek kizökkenteni a nézőt, az által, hogy gyorsan
a képébe tolják az amúgy nyilvánvalót: ”Pajtikáim, ez csupán film, semmi más”.
Viszont hagyták, hogy tekintélyes tudósok különböző álláspontot fejtsenek ki az
értelmes lények gyakoriságáról a Kozmoszban. Szerintem, mint annyiszor, az idő
az akadékoskodók ellen fordította az ötletüket. Mostanra az lett érdekes, amit
ők lelombozónak szántak. A filmesek védték magukat. Alekszej Leonov, az első
űrséta végrehajtója, rendkívül népszerű volt. Személyének megnyerése egyfajta
védőernyőt biztosított. (Ezt már az
1976-os Indul az űrhajó csapata is kihasználta.) Bedolgozott a
forgatókönyvbe, ami egyúttal garancia arra, hogy baklövések sora nem
kerülhetett a történetbe. Továbbá ő festőként szintén tehetséges volt, a
moziban sok műve tűnik fel a háttérben. (Lásd
a mellékelt képet.) Azt hiszem a szellemisége nagyban hozzájárul ahhoz,
hogy a film máig élvezhető maradt.
Ami igazán egyedi ebben a filmben, az a hidegháborús paranoia
feltűnése. Lehetséges, hogy valaki majd kijavít, de én nem tudok másik szovjet
filmről, amelyben – ha csak egy szereplő
szájába adva is, - de kétségét fejezné ki valaki, hogy egy olyan faj, amely
képes elszakadni a szülőbolygójától, esetleg ártó szándékkal léphet fel egy
másik bolygó lakossága ellen. Túl nagy teret nem adnak ennek a lehetőségnek a
történeten belül, ilyen lezárás végképp szóba nem lehet, de a gyanakvás légköre
csak befurakodott ide. Egyébként az ideológiai maszlag - egy „kötelező”
tiszteletkört leszámítva, - száműzve lett a moziból. Ez sem tipikus jelensége a
korszaknak. Annyi van az elején, hogy az ENSZ felkéri a Szovjetuniót az
emberiség megmentésére, amely természetesen a legmagasabb technikai
felkészültséggel rendelkezik az űrhajózás terén, beleértve a kiborgok gyártását
is. (A kommunizmus zászlóhordozója ismét
elébe vágott a szakadék szélén álló kapitalizmusnak. Kellett neki sietni…) Az
alaphelyzet gyors kibontása után viszont már irány az űr, jöhetnek a
megfejtendő rejtélyek. Mint az írtam, jönnek is, bár olyan régimódiasan. Vagyis
együtt törhetjük a kobakunkat az űrhajósokkal, nézhetjük a tévedéseiket, bajba
kerülésüket és persze a sikeres megoldást. Mert az végképp szóba sem jöhet,
hogy az emberiség legjobbjainak összefogása kudarcba fulladjon. A főhősök
megerősödve a vészhelyzetből, újabb nagy kihívások várnak rájuk. Irány a
legközelebbi galaxis. Mit sem számít, hogy tudva tudjuk, nem lesz sétagalopp és
az elindulóknak nincs visszaút. A szovjet film nem hazudtolta meg önmagát a
végső korszakában sem. Bízik az emberiségben.
Adja Isten, hogy rászolgáljunk az optimizmusukra. Aki akarja, kezdje
azzal, hogy megnézi az elődök művét. Az Orion hurok tisztes középszer
kivitelben, a technikai rész gyengesége különösen szembe ötlő. Az okát már
leírtam. a mai elvárások szerint lassúnak számít. Erénye a szemlélete, a téma
intelligens megközelítése, a rejtett finomságok. Bízom benne, akadnak majd,
akik műsorra tűzik odahaza.
Miközben a filmet
néztem, eszembe jutott egy tavalyi eszmecserém Oldfan-nel. Ha jól emlékszem,
akkor az, mintha a Rögös út vezet a
csillagok közé című filmhez írt bejegyzés után zajlott le közöttünk. Nagyon
érdekes kérdést, kérdéseket vitattunk meg írásban. Többek között olyan fennkölt
dolgoról szólt az eszmecsere, mint az emberiség jövője. Beismerem kettőnk közül én
voltam a pesszimistább. Viszont Oldfan idealizmusa magával ragadott. (Nem győzöm hangsúlyozni, hogy szerintem az
idealizmus szónak nincs negatív mellékzöngéje. Én tisztelem azokat az
embereket, akik pozitív jövőképpel rendelkeznek, akik ellent tudnak állni a bennünket
elborító cinizmusnak. Ők a jövő emberei, akiket nem nyom le a ma depressziója.)
A filmet nézve többször eszembe jutottak az akkor olvasott levelek. Igen, ez a film is megpróbálja bemutatni,
hogy a pillanat problémája - még ha halálos veszélynek látszik is- megoldható. A
bátraké a szerencse!
Számomra egy kicsit
furcsa volt a filmben a szereplő űrhajó neve. Rögtön az alkotás elején megtudjuk,
hogy ez az űreszköz van a világon legjobban felszerelve, legjobb védelemmel
ellátva. Akkor miért nevezték el Phaeton-nak? Hiszen a névadó a görög mitológia
egyik titánja volt. Eddig rendben is volna a dolog, hiszen tradíció, hogy
különböző járműveket mitológiai alakokról neveznek el. (Lásd: Apollo, Gemini űrhajók, Titanic stb.) Talán azért nevezhették
el így ezt az űrjárművet, mert napkutatás volt a cél? Phaeton ugyanis Héliosz
fia, akit viszont napistenként imádtak az ókori görögök. Eddig rendben lennénk,
de ez a titán, a mítosz szerint, csak bajt és szerencsétlenséget hozott az
emberiségre.
Héliosz feladata volt,
hogy nap mint nap, tüzes szekerével áthaladjon az égbolton. Az antik Hellászban
így személyesítették meg naprendszerünk csillagának mozgását. Zeusz egyik fia
kétségbe vonta Phaeton isteni származását. Az ifjú titán úgy gondolta, hogy
apja szekerének vezetésével bebizonyíthatja, hogy valóban Héliosz-fi. Csakhogy
a napisten hallani sem akart a tervről, így az ifjú elkötötte a szekeret. Ám a
lovak megérezték, hogy nem a szokott erős kéz tartja a lószerszámot. Letértek a
szokott útjukról és kozmikus zűrzavart okoztak. A kocsis ekkor a Föld felé
vette az útját. A Nap perzselte, égette a bolygónkat. Hatalmas pusztulás
keletkezett. Az olimposzi istenek kérték Zeuszt, hogy tegyen rendet. A főisten
villámokat szórt Phaetonra, akit el is talált. A halott titán holtan zuhant az
Eridanusz folyóba.
Magam nem vagyok
babonás, de (legalábbis hajóknál) nem szokás ilyen balszerencsés neveket adni a
járműnek. Sőt!
A Szovjetunióban nem is
adtak ilyen neveket. Legalábbis én nem tudok erről. Azóta sem tudok rájönni,
hogy a film forgatókönyvébe miért ez a név került bele. Persze lehet, hogy nem
is a mondai hős ihlette meg őket, hanem a titokzatos tizedik bolygó? Ami meg
vagy létezett vagy nem…
Mindenesetre, ha nem is
egy kapkodó, de intelligens filmet lát az, aki megtekinti ezt az alkotást. Nem
feltétlen naprakész, (Hogy is lehetne az?), de elgondolkodtató. Legalábbis
engem inspirált.
A filmet Vaszilij Nyikolájevics Levin rendezte. Az 1975-ben
készült Némo kapitány szintén az ő
nevéhez fűződik, ahol a rendezés mellett a forgatókönyv is hozzá köthető. Ezt a
feldolgozást mintha a Magyar Televízió is bemutatta volna. Legalábbis nekem így
rémlik.
A forgatókönyvet
Alekszej Leonov űrhajós és Valentin Szelivanov (Az Indul az űrhajó rendezője és egyik forgatókönyv írója.
„Bedolgozott” Szergej Mihajlovnak.) írták.
Magam nem osztozom
Oldfan azon véleményében, hogy a szereposztás során nem keveset foglalkoztatott
színészek kapták volna meg a szerepeket.
Vannak, akiknek ez a film szinte az ugródeszka volt, de például Anatolij
Azo-nak (Nyikolaj Krecsetet alakítja) ez volt a 32. filmje a 46-ból. Ezzel nem
azt akarom mondani, hogy téves lenne az a megállapítás, hogy 1980-ra (Ekkor
készült a film, de a premierje 1981-ben volt.) a szovjet filmgyártás
perifériájára szorult a sci-fi műfaj. Az is igaz, hogy a magyar, de még az
angol nyelvű filmes források sem öntik ránk bőségesen az információkat a
szovjet filmekről. A jelentősekről, vagy annak tartottakról, lehet olvasni, de
a rejtett kincsekről nem.
És ez a film a maga módján egy kincs!
A felirat itt található meg.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése