Kubul komoly témákkal foglalkozó filmekről ír a blogján, és az írásai is nagyszerűek.
Nem olyan régen készített egy feliratot egy nem túl régi - mondhatni új - orosz filmhez. És szokásához híven be is mutatta/mutatja ezt az alkotást.
Kérek ismerkedjetek meg az írásával, és remélem ti is kedvet kaptok a "filmjéhez" is.
Én kedvet kaptam, de sokáig halasztgattam a megtekintését, mert azt gondoltam túl komoly a téma ahhoz, hogy csak úgy neki ugorjak.
A téma tényleg komoly, de a film nagyon jó. Hálás vagyok, hogy felhívta a figyelmemet erre a filmre, és köszönet illeti a magyar nyelvű feliratért is!
Kubul, köszi!
Ja, és Jevgenyij Mironov az egyik kedvenc színészem!
Fagyasztott ponty
A
Fagyasztott ponty eredeti címe: Карп отмороженный (2017)
A Fagyasztott ponty című filmmel eljutottunk a „Családi
történetek” sorozat utolsó filmjéhez. Ez a tragikomédia az öregség és az
egyedüllét problémájával foglalkozik. Az öregség bizony ugyancsak sokakat
érint, a fejlett országokban a lakosság jelentős része a finomkodva említett
„szép korúak” közé sorolható be. Bár a Fagyasztott ponty Oroszországban
játszódik a problémakör, amely a film gerincét képezi, korántsem korlátozódik
arra az országra. Az alábbi diagram Magyarország lakosságának korcsoport
szerinti (0-24 év gyerek- és fiatalkor; 25-65 év fiatal és középkor; 65 felett
időskor) megoszlását mutatja be a 2011-es adatok alapján.
Természetesen minden egyes korcsoportnak megvannak a
sajátságos problémái. Az időskor számos problémája közül a Fagyasztott ponty
című film történetével kapcsolatban kettőt érdemes kiemelni: az emocionális és
a szociális problémákat. Az idős emberek szociális élete beszűkül, már nem
járnak el dolgozni, barátaik, rokonaik elmaradoznak, akik közül többen már
eltávoztak az élők sorából. Az idősek élete zömében otthonukban zajlik, gyakran
magányosnak érzik magukat. Kapcsolatrendszerük középpontjában jellemző módon
családtagjaik állnak, és gyakran jóval nagyobb igényük van a találkozásra, mint
az elfoglalt fiataloknak. Az idősek fizikai és mentális képességei csökkennek,
jellemző módon mégis igyekeznek önállóságukat megőrizni. A házastárs elvesztése
megint az életforma és a viselkedés megváltoztatását vonja maga után. Amint az
alábbi diagramon látható, 50 éves korig a férfiak és nők létszáma gyakorlatilag
azonos, míg az életkor előrehaladásával növekedik a nők/férfi arány (szintén
2011-es magyarországi adat).
A
Fagyasztott ponty főszereplőjénél találkozunk az öregekre jellemző élettel, az
asszony régóta özvegy, egyetlen fia régóta elköltözött, minden problémáját
önmagának kell megoldania.
A Fagyasztott ponty cselekménye
A Fagyasztott ponty nyitó jelenetében egy isten háta mögötti
kisvárosban élő, régen megözvegyült tanárnő, Jelena Mihajlovna kardiológusától
megtudja, hogy halálos beteg, nem lehet tudni, hogy mennyi van még neki hátra.
Az asszony egész életében a városkában élt és tanított, így ott mindenki
ismeri.
Jelena Mihajlovna az orvostól hazafelé menet találkozik egy
volt tanítványával, aki ráerőszakol egy frissen kifogott pontyot. Hazaérve a
tanárnő a halat berakja a mélyhűtőbe. Nem sokkal később Jelena Mihajlovna
szívinfarktust kap, ezért kórházba kerül. Amikor hazatér, a ponty csodák
csodájára feléled, és ettől kezdve az asszony háziállatként kezeli a halat.
Jelena Mihajlovna fia, Oleg Moszkvában él, sikeres és
rendkívül elfoglalt coach, aki már régen nem látogatta meg édesanyját. Az idős
asszony nem akarja terhelni fiát, ezért úgy dönt, hogy ő maga szervezi meg a
temetését. Felkeresi egyik volt tanítványát, egy boncmestert a hullaházban, és
rábeszéli arra a bűncselekményre, hogy adjon neki (hamis) igazolást
elhalálozásáról. Ezután Jelena Mihajlovna az Anyakönyvi Hivatalban
kierőszakolja, hogy állítsanak ki róla halotti anyakönyvi kivonatot. Miután a
temetés hivatalos részét előkészítette, megvásárolja a koporsót, amit buszon
utazva visz haza.
Bevásárol a halotti torra is, és barátnőivel előkészíti ezt
az eseményt. Már csak egy dolog maradt hátra, ahhoz, hogy minden el legyen
rendezve, meg kell ugyanis halnia. Mivel az ügy spontán nem egy, megkéri a
szomszédban élő barátnőjét Ljudát, hogy tenné már meg neki azt a
szívességet, hogy átsegíti a túlvilágra. A két asszony próbálkozik az aktív
eutanáziával, amire persze Ljuda nem képes, ehelyett hazahívja Oleget, hogy
elbúcsúzzon édesanyjától.
***
Azon persze el lehet gondolkozni, hogy vajon lehet-e
tréfálkozni a halállal. Szerintem a Fagyasztott ponty igazolja, hogy igenis
lehet.. Először is azért lehet, mert maga az elénk tárt szituáció abszurd.
Hiszen persze, hogy nem kelnek életre a lefagyasztott halak, és így
természetesen nem lehet megszervezni egy temetést. Ám a film tulajdonképpen nem
is a halálról szól, hanem a (nem csupán oroszországi) vidékről, ahol csak az
öregek meg az alkoholisták, és a drogosok maradtak. Szól továbbá az öregek
egyedüllétéről, és ebben a vonatkozásban a szülő/gyerek kapcsolatról. Ez utóbbi
manapság, a pandémia idején különösen élesen vetül fel, amikor a „szépkorúak”
különösen segítségre szorulnak.
A ponty nem véletlenül lett a film „címszereplője”. A ponty (‘koi’ japánul) a boldogság, a bőség és a szerencse szimbóluma. Jelena Mihajlovna fia sikeres fiatalember, és most a siker elérésére tanít másokat. Tanítványainak elmondja, hogy konkrét célokat tűzött maga elé, és mindig haladt előre. A film végén azonban egy anyjával történő beszélgetésben kiderül, hogy nem boldog. Tehát a film egyik üzenete: a siker nem feltétlenül jelent boldogságot is.
Érdekes, jó film, amelyben a bizarr történet a komoly mondanivalót könnyed, alapvetően vidám formában tárja a néző elé. A két főszereplő alakítására más szót nem találok, mint hogy lenyűgöző.
A Fagyasztott ponty két főszereplőjét 2018-ban jelölték Nika díjra (az Oscar orosz megfelelője alegjobb női főszereplő, legjobb női mellékszereplő); ugyanabban az évben A. Freidlich elnyerte az Arany Sas (a Golden Globe orosz megfelelője) díját a legjobb női mellékszereplő kategóriában.. A film 2017-ben a Moszkvai Filmfesztiválon elnyerte a közönség díját és a legjobb film díájra is kapott jelölést.
A ponty nem véletlenül lett a film „címszereplője”. A ponty (‘koi’ japánul) a boldogság, a bőség és a szerencse szimbóluma. Jelena Mihajlovna fia sikeres fiatalember, és most a siker elérésére tanít másokat. Tanítványainak elmondja, hogy konkrét célokat tűzött maga elé, és mindig haladt előre. A film végén azonban egy anyjával történő beszélgetésben kiderül, hogy nem boldog. Tehát a film egyik üzenete: a siker nem feltétlenül jelent boldogságot is.
Érdekes, jó film, amelyben a bizarr történet a komoly mondanivalót könnyed, alapvetően vidám formában tárja a néző elé. A két főszereplő alakítására más szót nem találok, mint hogy lenyűgöző.
A Fagyasztott ponty két főszereplőjét 2018-ban jelölték Nika díjra (az Oscar orosz megfelelője alegjobb női főszereplő, legjobb női mellékszereplő); ugyanabban az évben A. Freidlich elnyerte az Arany Sas (a Golden Globe orosz megfelelője) díját a legjobb női mellékszereplő kategóriában.. A film 2017-ben a Moszkvai Filmfesztiválon elnyerte a közönség díját és a legjobb film díájra is kapott jelölést.
A Fagyasztott ponty meghatározó alkotói
Általában egy film meghatározó alkotójának a rendezőt
szokták az első helyre rakni. A Fagyasztott ponty esetében nehéz helyzetben
vagyok, mert a két főszereplő, a Jelena Mihajlovnát játszó az 1947-es születésű
Neelova (Неёлова, Марина Мстиславовна) és a Ljudmillát alakító 1934-es
Freindlich (Фрейндлих, Алиса Бруновна) a szovjet/orosz színházművészet legendás
alakjai, akik egy korábbi generációhoz tartoznak, mint a film rendezője,
Vladinir Kott (Влади́мир Константи́нович Котт), aki 1973-ban látta meg a
napvilágot.
Erről a rendező számára nem könnyű helyzetről V. Kott így számolt be egy interjúban: „Ha legyőződ azt a félelmedet, hogy előtted egy legenda áll, minden kitűnően halad. Amikor Neelova először jött be a szobába, én automatikusan felálltam. Erre ő azt kérdezte: «Maga meg minek állt fel?», amire én azt válaszoltam, hogy «Hiszen Ön egy legenda», amire ő ironikusan megjegyezte, hogy «Hiszen még élek»”. Ettől kezdve minden könnyű volt, hihetetlenül professzionális hozzáállást tapasztaltam.”
Erről a rendező számára nem könnyű helyzetről V. Kott így számolt be egy interjúban: „Ha legyőződ azt a félelmedet, hogy előtted egy legenda áll, minden kitűnően halad. Amikor Neelova először jött be a szobába, én automatikusan felálltam. Erre ő azt kérdezte: «Maga meg minek állt fel?», amire én azt válaszoltam, hogy «Hiszen Ön egy legenda», amire ő ironikusan megjegyezte, hogy «Hiszen még élek»”. Ettől kezdve minden könnyű volt, hihetetlenül professzionális hozzáállást tapasztaltam.”
Rendező: Vladimir Konsztantyinovics Kott (1973)
1996-ban végezte el az Orosz Színházi Főiskolát (ГИТИС),
ezután több vidéki színházban dolgozott, majd 2002 és 2005 között
posztgraduális képzésben vett részt egy rendezői és forgatókönyvírói
intézményben (ВКСР). 1999 óta dolgozik a filmiparban, eddig 22 filmet
rendezett, 7 film forgatókönyvének (társ)szerzője . 20 díjat tudhat magáénak.
Ikertestvére Alekszander szintén neves filmrendező.
Jelena Mihajlovna szerepében: Marina Mihajlovna Neelova
(1947)
55 filmben szerepelt, kétszer jelölték Nika díjra, egyiket a
2018-ban Fagyasztott pontyban nyújtott alakításáért, 1994-ben el is
nyerte ezt a rangos díjat. Két állami kitüntetést kapott, további 15 díj
birtokosa.
Ljudmilla szerepében: Alisza Brunovna Freindlich (1934)
77 filmben szerepelt, háromszor nyerte el a Nika díjat
és további két jelölést is kapott rá. Több állami kitüntetés birtokosa, ezekkel
együtt 62 esetben ismerték el művészetét.
Források
Wikipédia
D. B. Kaplan, B. J. Berkman: Introduction to Social Issues Affecting Older People
https://www.msdmanuals.com/home/older-people%E2%80%99s-health-issues/social-issues-affecting-older-people/introduction-to-social-issues-affecting-older-people
D. B. Kaplan, B. J. Berkman: Introduction to Social Issues Affecting Older People
https://www.msdmanuals.com/home/older-people%E2%80%99s-health-issues/social-issues-affecting-older-people/introduction-to-social-issues-affecting-older-people
Alena Szicseva: Премьера ММКФ — доброе русское кино, которого уже не ждешь
Jelena Burova interjúja Vladimir Kottal: Сейчас идет борьба не за телевидение, а за интернет
https://vm.ru/interview/782792-rezhisser-vladimir-kott-kino-perestaet-byt-pishej-dlya-uma
A VIRTUÁLIS FILMKLUB eddig közzétett filmismertetései
szabadon hozzáférhetőek a weboldalon, aki értesítést akar kapni az új bejegyzésekről,
az ITT regisztráljon.
Nagyon jó film.
VálaszTörlés