Feliratok

Sztyopocskin és a holdraszállás

Vajon hányotoknak teszhetett Sztyopocskin a deszantos története?

Gondoljátok, hogy megúsztátok annyival, hogy egy ifjú célba ért? Hát nem. Mert itt a második rész is!

Az első beindította az elméket. Se szeri, se száma azoknak a tippeknek, hogy melyik karaktert kiről mintázták az alkotók. (Persze, nem itthonról állítom ezt.)  Nem belső tulajdonságokra kell gondolni, hanem külső hasonlóságokra. A Tábornokot egyesek például Nyikita Mihalkovhoz...

A második részben Sztyopocskin űrlényekkel veszi fel a harcot. Meg kell mentenie a Földet. De nem csak az alienektől, hanem a Kék Bolygó kapitalistáitól is. Hisz minden rossznak a gyökere a pénz szeretete. És eme ősi bölcsesség napjainkban is aktuális. Még akkor is, ha a pénz, a vagyon kőolaj formájában nyilvánul meg.

Feltétlenül szeretném felhívni a figyelmeteket arra, hogy a rajzfilmben szereplő űrlények annyira hasonlítanak az Alien (Nyolcadik utas a halál) - ma már - sorozat űrlényére. Aminek megálmodója, megalkotója Hans Rudolf Giger. Aki olyan filmes alkotásokban is részt vett, mint az 1976-os Dűne, Poltergeis 2., A lény... Olyan huszonegynéhány éve láttam egy angol nyelvű könyvet, ami a munkásságát mutatta be. Nem tagadom, nem estem hanyatt tőle. (Finoman fogalmazva.) Nem az én világom. Azért remélem, néha beszélgetett pszichológussal... A filmben szereplő űrlények látványa, látványvilága, szerintem bizonyos értelemben tisztelgés lenne Giger előtt. Mert nem csak alienesek az idegen lények, hanem egyiküket Gigernek is hívják. Csak mondom. (Mondjuk, én kedvelem az ilyen kulturális utalásokat.)

A második rész megtekinthető itt: https://youtu.be/wjyXkPPNQGQ

12 megjegyzés:

  1. Bevallom az első részt nem néztem meg. (Még... de ezek után, most rögtön neki ülök) Azért kezdtem ezzel, mert űrutazós téma. ( Ugyanis nagyon szeretem a szovjet tudományos-fantasztikus filmeket) A címe alapján azt hittem, hogy visszatekintés lesz a '60-as évekre "beelőzve" az amerikai holdraszállást, - de szerencsére nem egy ilyen történet. Egy picit nosztalgia is volt nekem, amolyan "Vrungel / Linkóczi kapitány a világűrben."

    VálaszTörlés
  2. De jó, hogy megemlítetted Vrungel/Linkóczi kapitányt! Ha hiszed, ha nem tervezetm, hogy megemlítem majd a bejegyzésben, mert tényleg van valami hasonlóság bennük. Azután elfelejtettem - vagy rá -, de az is lehet, hogy fe3lmerült bennem, hogy talán ez már erőltetett dolog lenne... Mindenesetre, amikor eme bejegyzést írtam, meglehetősen fáradt voltam és összecsaptam az írást. És tényleg: Vrungel kapitány! (Kitérhettem volna - a tervemnek megfelelően - rá. Nem sikerült.) De jó, hogy te szóba hoztad!
    Úgy indultam neki az évnek, leszek majd jó kis szovjet-orosz sci-fik ebben az évben, de már látom, hogy nem mostanában lesz (sajnos) ilyen felirat. Pedig tervezem, terveztem. Remélem azért nem pártolsz el az oldaltól! Egyébként mostanában rengeteg tudomános-fantasztikus filmecskét nézek, főként amerikaiakat. Nem maikat és újakat is. És ezek mellett még ilyeneket fordítani... Sok lenne. Tavaly felmerült bennem, hogy végleg befejezem a dolgot, de most újra élvezem. Ez a dokusorozat (Afganisztán 1979-1989) újra feltöltött. A régebbi félbemaradt dolgaimat (és ez az afgán sorozat is ilyen) befejezni tervezem. Vagy legalábbis csökkenteni a számukat. Ez az idei terv. De - ha bár mostanában nincs betárazva sci-fi - ettől függetlenül a winchesteremen van űrutazásos (de nem lövöldözős, lézerkardos) film a megfelelő mappában.

    Azért ez egy kicsit övön aluli volt. Mármint, hogy ilyen hogyanelőztükbevalójábanazamerikaiakat szintű filmekkel foglalkoznék. Vagy igen? 🤔 Különben is! Hollywood dolgozik így! 😉 U571, pl...
    Örülök, hogy meg voltál elégedve Sztyopocskin holdraszállásával!

    VálaszTörlés
  3. Szerintem, azért nem volt "övön aluli" a feltételezésem, mert azt a témát humorosan-irónikusan is fel lehet - ill. csak úgy lehet - dolgozni. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem sem volt - komolyra fordítva a szót - övön aluli. Semmilyen értelemben.
      Tény, hogy mindig is (legalábbis a 20. században) volt egyfajta kisebbségi komplexusa az orosz-szovjet propagandának (is), és igyekeztek "bebizonyítani", hogy szinte mindenben ők voltak az elsők. (Pl. Popov- Marconi, kié az első tengeralattjáró, helikopter, rakéta stb...) De ez más országoknál is megfigyelhető (USA, Magyarország), ráadásul az előbbinél még szemérmetlen történelemhamisítás esetei is fenn szoktak állni. Említettem az U571-es filmet, de a kubai rakétaválságot feldolgozó Tizenhárom nap végső kicsengése sem feltétlenül valós. (Szimplán úgy tűnik, hogy JFK-ék megnyerték az idegháborút, de arról hallgat, hogy valóságban a konfliktus úgy oldódott meg, hogy Törökország nem jutott hozzá ahhoz a fegyverekhez, amik miatt a szovjetek bevállalták a rakéták telepítését Kubába. Úgyhogy megengedően nézve win-win lett a dolog. Alaposabban belegondolva meg Hruscsovék "nyertek".)

      Közben az üzenetednek egy olyan hatása is volt, hogy felmerült bennem, előbbre kellene vennem egy szovjet sci-fit...
      Majd kiderül, hogy lesz.

      Törlés
  4. A "hol van Giger" poénon hangosan visítva röhögtem. A posztot csak utólag olvastam el. De hogy ilyen poént el tudjanak lőni, az valami ritka nagymenőség!

    (És egyébként igen, szüksége lett volna/volt pszichiáterre, mert a barátnője öngyilkossága utáni rémálmait festette meg, és ezt animálva kapták az Alien szörnyeket. És nagyon halkan jegyzem meg, hogy egyáltalán nem biztos, hogy ez a szörny csak a mozivásznon létezik.)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagy örömmel olvastam hozzászólásodat. Jó volt azzal szembesülni, hogy a gigeres geg értékelése nem csak rám jellemző. Élveztem a sztyopocskinos rajzfilmeket. Emlékszem, az első részt akkor láttam, amikor az egészségem épp nem igazán volt topon. (Csak egy gyorslefolyású valami volt.) De a rossz közérzetem ellenére átjött a dolog... De tudom, hogy ez nem jelenti azt, hogy feltétlen más is így van ezzel. És komolyan mondom, hogy megjegyzésed első három mondatának elolvasása után úgy éreztem, érdemes volt megcsinálni a feliratot Sztyopocskin holdraszállásához.

      A zárójeles mondataid meg a kíváncsiságomat csigázták fel. Szinte semmit nem tudok Gigerről. Az az angol nyelvű könyv - amit abban láttam - olyan hatással volt rám, amely miatt nem vágytam a művész (és alkotásai) megismerésére. A legutolsó mondatodon elgondolkodtam, komolyan. Kíváncsivá tett, és nem tudom eldönteni, hogy ha rákérdeznék, akkor tudományos vagy misztikus választ kapnék. És így, maga a rejtély. (Ha nem is olyan univerzálisan nagy rejtély, de engem kíváncsivá tettél.)

      Törlés
    2. A következő dolog történt: kb harminc évvel ezelőtt még együtt laktam az öcsémmel, a saját lakásunkban. Namost egyszer ő megnézte az akkori egyik új Alien-filmet moziban, viszont éjjel meg én álmodtam rémeket azzal a szörnnyel. A saját világnézetem alapján meg tudnám magyarázni, hogy mi történhetett, de hogy "tudományosan" hogy lehet, azt nem tudom, még elképzelni sem.

      Törlés
    3. Valahogy sejtettem, hogy valami saját megtapasztalás volt a megjegyzésed mögött. Egyébként, én hihetőnek vélem, amit megosztottál a rémálommal kapcsolatban. Kb akkoriban sikerült egy-két emberrel beszélgetnem a témáról. Nem dicsekedtek, vagy vagánykodtak, sőt inkább attól tartva, hogy hantagépeknek tartják őket ezek után, beszéltek a saját tapasztalataikról. "Tudományos" magyarázatokat nem igazán lehetne rájuk adni. Hisz, csak álmok voltak... Kösz, hogy megosztottad az infót!

      Törlés
  5. "Közben az üzenetednek egy olyan hatása is volt, hogy felmerült bennem, előbbre kellene vennem egy szovjet sci-fit..."
    Ennek pedig külön örülök! :)

    VálaszTörlés
  6. Tetszett az előző is, ezt is megnézem!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök! Annak is, hogy tetszett az előző, és annak is, hogy szánsz időt erre is.
      Múltkori kérésedet, felvetésedet megfogadtam. Bár akkor elutasítottalak. Kiválasztottam egy fél órás műsort és elkezdtem feliratozni. Az afganisztános sorozat szinte teljesen megvan. A harmadik és a negyedik részeken csak az utolsó simítások hiányoznak. Májustól publikálom őket!

      Törlés